غلامحسین شافعی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، اظهارکرد: در سالهای گذشته برای صادرات زعفران بستهبندی نشده، عوارض وضع شد تا باعث افزایش صادرات این محصول در بستهبندیهای کوچک و با برند ایرانی شود؛ اما صادرکنندگان با این سیاست سازمان توسعه تجارت مخالف بودند؛ چراکه به جای وضع این عوارض میتوان تشویق و جوایز صادراتی برای صادرکنندگانی که محصولشان را با بستهبندیهای کوچک صادر میکنند در نظر گرفت.
رئیس اتاق بازرگانی مشهد افزود: یکی دیگر از دلایلی که صادرکنندگان با وضع این عوارض هر چند ناچیز (5 درصد) مخالف بودند، این است که این سیاست میتواند باعث کاهش صادرات زعفران و کمک به قاچاق این محصول با ارزش شود. از سوی دیگر برخی صادرکنندگان معتقدند محصولشان را برای کشورها و مشتریانی ارسال میکنند که متقاضی مصرف دارویی و بهداشتی زعفران هستند که نیازی به بستهبندی ندارد.
به گفته رئیس شورای ملی زعفران، صادرات زعفران در شش ماهه نخست امسال تغییر چندانی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نداشته است؛ اما حذف این عوارض و اجرای طرحهایی مانند طرح ارتقا و بهبود کیفیت زعفران که هماکنون در حال اجراست، میتواند به افزایش صادرات طلای سرخ ایرانی کمک کند./س