یک فوق تخصص بیماریهای ریه سرفه مزمن را شایع ترین نشانه بیماری سل دانست و بر انجام آزمایش خلط در فواصل معین تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / دکتر سعید حسینی نیا عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در 23 مهر روز ملی مبارزه با سل، بیان داشت: سل یک بیماری باکتریال است که مهمترین راه انتقال آن از طریق ترشحات تنفسی می باشد.

وی با اشاره به اینکه این ترشحات می تواند به مدت 24 ساعت در هوا به صورت معلق باقی بماند، افزود: ترشحات از طریق سرفه، عطسه، انداختن آب دهان و حتی صحبت کردن در محیط و هوا منتشر می شود.

این فوق تخصص با بیان اینکه سرفه شایع ترین علامت این بیماری است که در ابتدا بدون خلط بوده و بعدها با خلط همراه می شود، اظهارداشت: خلط خونی، تنگی نفس، تب، کاهش وزن، تعریق شبانه و کم خونی از دیگر نشانه های بیماری سل هستند.

وی تصریح کرد: مهم ترین راه پیشگیری از سل حذف منابع انتشار بیماری از طریق درمان موثر ضد سل است، که رعایت اصولی مانند ارتقاء سطح بهداشت در جامعه، آموزش بهداشت، تغذیه مناسب، درمان پیشگیری، واکسیناسیون ب-ث-ژ و وجود تهویه و نور کافی در اتاق بیمار نیز می تواند خطر انتقال عفونت را تا حدودی کاهش دهد.

دکتر حسینی نیا عفونت با ویروس اچ آی وی، کم خونی، بدخیمی ها به خصوص بدخیمی های خونی، سوء تغذیه، شیمی درمانی، برداشتن معده، دیابت، عمل جراحی قلب باز و روده و همچنین تماس طولانی مدت و نزدیک با فرد مبتلا به سل را از عوامل مستعد کننده این بیماری برشمرد.

وی با تاکید بر اینکه اساس درمان بیماری را درمان داروئی تشکیل می دهد، گفت: در اکثر موارد خطر سرایت بیماری پس از دو هفته از آغاز درمان موثر، از بین رفته و با تکمیل دوره درمان، منبع عفونت زا نیز حذف می شود.

این استادیار اذعان داشت: به منظور اجرای موثر درمان باید از مجموعه مناسب داروها با دوز کافی به مدت مناسب استفاده شده و با اجرای درمان کوتاه مدت تحت نظارت مستقیم از مصرف دارو توسط بیمار مطمئن شویم تا از بروز عوارض جانبی در بیمار جلوگیری کنیم.

این متخصص بیماری های ریه همچنین بر انجام آزمایش خلط در فواصل معین برای پایش پاسخ بیمار به درمان سل را ضروری دانست.

حسینی نیا گفت: در اکثر موارد بیماری به طور کامل درمان می شود اما ممکن است آثاری از بیماری بسته به شدت آن در ریه بیمار باقی بماند./س

برچسب ها: اردبیل ، سرفه ، مزمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.