پيرنياكان تصريح كرد: اقتصاد موسيقي در خطر است و از اين هنر پشتيباني نمي‌شود و مي‌توان گفت هنوز اهالي موسيقي را به رسميت نشناخته‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه موسيقي باشگاه خبرنگاران حاضر در چهاردهمين جشن خانه موسيقي ايران در تالار وحدت، جشن سالانه خانه موسيقي با حضور بسياري از بزرگان و پيشكسوتان عرصه موسيقي برگزار شد. در اين مراسم حميدرضا نوربخش (مديرعامل خانه موسيقي) در اين جشن گفت: علي مرادخاني، يار ديرين همه ما، خير مقدم مي‌گويم و نكته قابل توجه در راستاي برگزاري اين جشن، بيان شدن بسياري از مسائل اجرايي در كليپ‌ها است.

در ابتداي اين برنامه كليپي از هنرمندان عرصه موسيقي كه از مهر 91 تا شهريور 92 درگذشته بودند پخش شد كه در آن، تصاوير اساتيدي چون جليل شهناز، همايون خرم، قاسم جبلي، از جمله محمدرضا شجريان ، فرهنگ شريف، حسين عليزاده، محمد سرير، هوشنگ ظريف، حسين دهلوي، امين الله رشيدي، هادي منتظري ، وحيد تاج، دكتر فاضل و علي مرادخاني معاون هنري وزارت ارشاد با شكوهي هر چه تمام تر برگزار شد.

محمد بيگلري‌پور، غلامحسين افكاري، امير حسين ملك منوچهر قزلباش و داريوش صفوت، ديده مي‌شد.

همچنين ژاله صادقيان مجري اين برنامه پيش از اجراي موسيقي محلي در اين بخش گفت: موسيقي نواحي در كشور ما به قدري رنگارنگ و زيباست كه بعيد مي‌دانم كسي به اين موسيقي تعلق خاطر نداشته باشد و در اين لحظه يك كار تلفيقي از گروه "سازينه" را مي‌شنويم.

در اين اجرا كه با شاهنامه خواني شروع شد، آواز قشقايي، نواي كمانچه، رقص آذري، آواز صنم، چوب بازي، موسيقي و رقص جنوبي و آواز كردستان وجود داشت.

براي موسيقي محلي جنوب ايران، محسن شريفيان روي صحنه حاضر شد و ني انبان نواخت.

در بخش ديگري از اين برنامه و با حضور شجريان، پورتراب و گنجه‌اي از تني چند از هنرمندان موسيقي نواحي تقدير شد كه در اين ميان، هنرمنداني چون احمد محسن پور(فعال در موسيقي مازندران)، عاشيق حسن اسكندري (فعال موسيقي آذربايجان) غلامرضا رضايي آلماجوقي (فعال موسيقي خراسان)، بهرام مهربخش (فعال موسيقي آبادان) و كوروش اسدپور (شاهنامه خوان) ديده مي‌شدند.

ژاله صادقيان همچنين بيانيه نمادين امسال خانه موسيقي را خواند كه بخش‌هايي از اين بيانيه عبارت اند از اينكه، اكنون كه قرار است با  تدبير، اميد داشته باشيم، به چند نكته اشاره مي‌كنيم كه در دولت تفكر و تعقل به آن ها توجه شود خانواده موسيقي بيش از هر چيز به اعتبار و احترام از دست رفته خود فكر مي‌كند مسئولان در اسرع وقت بايد چاره‌اي بينديشند زيرا بزرگان و پيشكسوتان در ايامي كه احتياج به رسيدگي دارند، مغفول واقع شده‌ اند.

خانه موسيقي از همه مسئولان و نهادها‌ي فرهنگي و بخش خصوصي درخواست مي‌كند كه در اولين فرصت به ساخت تالار ويژه براي برگزاري كنسرت‌ها، اقدام كند.

در قسمتي ديگر از جشن خانه موسيقي ازتعدادي بانوان هنرمند با حضور علي مرادخاني تقدير به عمل آمد كه اين بانوان را فخري ملك‌پور نوازنده پيانو، گيتي وزيري نوازنده كمانچه و ويلن كه فرزند زنده ياد حسنعلي وزيري تبار بوده، مليحه سعيدي نوازنده قانون كه اين ساز نزد مهدي مفتاح آموخته، سوسن اصلاني نوازنده سنتور كه مدت 8 سال در اتريش به تحصيل آهنگسازي پرداخت، مهرك صفاييه نوازنده پيانو كه فراگيري اين ساز را در هنرستان عالي موسيقي آغاز كرد، سودابه سلم كارشناس موسيقي كودك كه فارغ التحصيل هنرستان عالي موسيقي بوده و بهناز ذاكري نوازنده سنتور كه از سال 79 با اركستر ملي به رهبري فرهاد فخرالديني همكاري كرد، مي‌شود.

دو بخش برنامه اختصاص يافت، در بخش د وم داريوش پيرنياكان دبير و سخنگوي خانه موسيقي روي صحنه رفت و اظهار داشت: سال گذشته جشن خانه موسيقي برگزار نشد و ما بايد علاوه بر خوبي‌ها، زشتي‌ها را هم ببينيم و آنها را بيان كنيم.

وي افزود: علي مرادخاني براي تمامي ما عزيز است اما انتظار حضور علي جنتي در اين مراسم را هم داشتيم.

پيرنياكان تصريح كرد: اقتصاد موسيقي در خطر است و از اين هنر پشتيباني نمي‌شود و مي‌توان گفت هنوز اهالي موسيقي را به رسميت نشناخته‌اند و هنگامي كه از تمامي هنرها نام برده مي‌شود، نام موسيقي در ميان آنها ديده نمي‌شود.
سخنگوي خانه موسيقي افزود: در تلويزيون كشور ما، بعد از 34 سال هنوز سازها نمايش داده نمي شود و موسيقي به عنوان ملات ميان برنامه‌ها، در نظر گرفته مي‌شود.

وي اظهار داشت: يكي از خواسته‌هاي مهم خانه موسيقي، پخش شدن صداي بانوان است زيرا آنها نيمي از جمعيت هنرمند كشورمان را تشكيل مي‌دهند.

وي تصريح كرد: در 8 سال اخير موسيقي در زمستان به سر مي‌برد و مجوزها و ساكن كنسرتها از جمله درخواست‌هاي ما از مسئولان است.

وي گفت: كسي نبايد در مجوزهاي كنسرت‌ها دخالت كند و اركستر سمفونيك و اركستر ملي بايد احيا شود.
همچنين اجراي برنامه توسط گروه موسيقي "سپيد و سياه" به خوانندگي وحيد تاج و به سرپرستي پيمان ميرآقاسي كه سه قطعه انديشه مجنون، دشت بيداري و رهرو عشق، از ديگر بخشهاي اين برنامه بود.

در قسمتي ديگر از چهاردهمين جشن خانه موسيقي از دو استاد پيشكسوت به نام‌هاي رحيم معيني كرمانشاهي استاد شعر و ترانه و فرهنگ شريف نوازنده تاز تقدير به عمل آمد.

هوشنگ ظريف در اين مراسم اظهار داشت: پس از اينكه در سال 1328 هنرستان موسيقي توسط روح‌ الله خالقي تاسيس شد من براي فراگيري تار به آنجا رفتم و در همان جا، عاشق ساز فرهنگ شريف شدم.

همچنين در بخشي ديگر از اين جشن از نصرالله ناصرپور، يوسف پوريا و منوچهر رياحي تقدير شد.

فريدون شهبازيان كه نماينده هيات داوران براي انتخاب آلبوم‌ها بود در اين جشن گفت: گمان نمي‌كنم كه نيازي به معرفي موسيقي سنتي و اركسترال و نسبت ميان اين دو باشد زيرا در سالهاي اخير، بسياري از رسانه‌هاي گروهي در اين رابطه صحبت كرده اند.

وي افزود: نكته مهم در اين زمينه موقعيت موسيقي و موسيقي در موقعيت است.

همچنين اركستر سازهاي بادي تهران به رهبري جاويد مجلسي در پايان اين برنامه روي صحنه رفت و در بخش انتخاب آلبوم‌هاي برگزيده از ‌آلبوم‌هاي "آبروي آب" در بخش سنتي و "به زمين و آفتاب" در بخش اركسترال تقدير شد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.