گزارشي از فرناز اسماعيل زاده، داوود ركابي و رضا عليپور سه ملي پوش سنگنورد كشورمان كه براي مسابقات جهاني به چين و كره سفر كرده اند.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران، فرناز اسماعيل زاده، تنها بانوي سنگنورد ملي پوش كشورمان متولد 1367 از شهر بروجرد، عضو تيم سنگنوردي استان زنجان است. تخصص وي در تيم ملي رشته سرعت است و اما در ساير رشته هاي صخره نوردي نيز فعاليت دار.

فرناز اسماعيل زاده در سن 13 سالگي شروع به سنگنوردي داخل سالن كرده و 2 بار در المپياد ايرانيان مقام اول رشته سرعت را از آن خود كرده است.

در تمامي رده هاي سني، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان را در مسابقات كشوري به دست آورده و اكنون 9 سال است كه عضو تيم ملي سنگنوردي است.

اولين اعزام او به مسابقات جام جهاني چين در سال 2007 بوده و در همان سال به مسابقات آسيايي ماكائو نيز اعزام شد و آخرين اعزام او جام جهاني ايتاليا درسال 1390 بوده است.

از مدرك هاي اين ملي پوش مربيگري درجه 3، صعود ورزشي، طراحي مسير و داوري است.

در مسابقات سنگنوردي، قهرماني آسيا و در بخش سرعت سوم خرداد 92 در پارك ملت تهران برگزار شد كه طي آن فرناز اسماعيل زاده، بانوي سنگنورد ايراني توانست در رقابتي ديدني با ديگر حريفان آسيايي خود به مقام نخست دست يابد و مدال خوش رنگ طلا را بر گردن خود آويزان كند.

اين تنها مدال طلاي بانوان ايران در اين مسابقات قهرماني اسيا بود در اين مسابقات رقباي وي ورزشكاراني از كشورهاي اندونزي و قزاقستان بودند از افتخارات وي مي توان به كسب مدال طلاي سرعت و قهرماني كشور مقام سوم بين المللي در رشته سنگنوردي اشاره داشت و مدال نقره دومي بين المللي سرعت جزو مهم ترين مدال هاي وي است.

اين ملي پوش سال 91 موفق به كسب مدال نقره مسابقات آسيايي چين و مقام سوم رشته اورال در مجموع سه رشته شد.


داوود ركابي از ديگر ملي پوشان سنگ نورد كشورمان كه در مسابقات جهاني سنگ نوردي كه در چين و كره برگزار مي شود شركت كرده است.

وي در بيستمين دوره رقابت هاي سنگنوردي قهرماني آسيا در چين جريان داشت پس از راه يابي 4 سنگ نورد كشورمان داوود و الناز ركابي، حميدرضا توزند حاجي، فرناز اسماعيل زاده به مرحله نيمه نهايي راه يافتند كه در اين ميان 2 سنگ نورد كشورمان الناز ركابي در رشته ليد و بولدرينگ و داوود ركابي در رشته ليد موفق شدند به مرحله فينال نيز راه يابند كه در اين ميان داوود ركابي صاحب نشان نقره شد.

در این رشته دو سنگ نورد کره ای به مدال های طلا و برنز دست یافتند و الناز رکابی که با شایستگی به مرحله فینال راه یافته بود، در رقابتی نزدیک در نهایت به صورت مشترک در رده ششم قرار گرفت.

داوود رکابی که در مسابقات جهانی چین و کره شرکت کرده است در مرحله اول که در کره انجام شد در رشته سرطناب این رقابت ها به مرحله نیمه نهایی راه یافت و در نهایت در جایگاه چهارم قرار گرفت.

در این رشته سنگنوردانی از ژاپن، کره، کانادا، مقام های اول تا سوم را کسب کردند.

رضا علیپور، دیگر ملی پوش صخره نوردی کشورمان است که به مسابقات جهانی کره و چین رفته است، رضا علیپور از سنگنوردان قزوین و شاگردان محمد وهابی مربی پیشین تیم ملی سنگنوردی ایران است وي در مسابقات سنگنوردی جام فجر ایران در رشته سرعت توانست به مقام نخست برسد و همچنین در مسابقات سنگنوردی قهرمانی آسیا به میزبانی ایران و در پاک ملت تهران برگزار شد نائب قهرمان سنگنوردی آسیا را در رشته سرعت به دست آورد در این رشته سنگ نوردی از چین به مقام اول دست یافت و سنگنورد از اندونزی در جایگاه سوم قرار گرفت.

وی همچنین پیش از رسیدن به مقام دوم آسیا سابقه حضور در رقابت های جهانی سنگنوردی سنگاپور را همراه با تیم جوانان کشورمان در کارنامه خود به همراه داشت.


مسابقات جهانی چین و کره جنوبی به مدت دو هفته برگزار می شود.

بخش اول در کره جنوبی و دو بخش بعدی در چین برگزار خواهد شد این دوره از رقابت های جام جهانی آخرین دوره مسابقاتی است که در سال 2013 برگزار می شود قابل ذکر است که تمام هزینه های این اعزام را خود ملی پوشان متقبل شده اند و فدراسیون در این زمینه کمک های مربوط به نامه نگاری، هماهنگی، گرفتن مجوز برون مرزی را برای این سه سنگ نورد انجام داده است.

تاکنون دو نفر از سنگ نوردان خوب کشور در رشته سرعت که روز جمعه در موک پو کره جنوبی آغاز شد فرناز اسماعیل زاده در جایگاه ششم و رضا علیپور در جایگاه دوازدهم قرار گرفت.

در بخش زنان سه سنگ نورد روس به مقام اول تا سوم رسیدند و در بخش مردان نیز سنگ نوردان به چین، قزاقستان، رویه، به مقام های اول تا سوم رسیدند و داوود رکابی در رشته سرطناب که به مرحله نیمه نهایی راه یافت و در نهایت در جایگاه چهارم قرار گرفت.

در این رشته سنگ نوردانی از ژاپن، کره، کانادا، به مقام های اول تا سوم دست یافتند.

سنگنوردان کشورمان در ادامه این اعزام راهی دو رقابت دیگر 23 و 24 مهر در هایانگ و 27 و 28 مهر در دوجی یانگ چین شدند.

پايان متن/مح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سیندرلا
۲۰:۲۹ ۲۸ فروردين ۱۳۹۴
عالیه
آخرین اخبار