در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با قائم مقام وزیر فرهنگ فدراسیون روسیه دو طرف با اشاره به روابط دیرینه فرهنگی هنری دو کشور، بر توسعه و گسترش تعاملات در عرصه یادشده تاکید کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل ا ز مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، «علی جنتی»، روز سه شنبه در دیدار با «گریگوری پتروویچ ایولیف»،  ضمن ابراز خرسندی از مناسبات دیرینه فرهنگی و هنری دو کشور اعلام کردند طی سال های گذشته مناسبات ایران و روسیه در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی رو به رشد و ارتقا بوده است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی رابطه دو کشور را بسیار دوستانه و صمیمی توصیف کرد و گفت: خوشبختانه موافقت نامه فرهنگی و هنری میان ایران و روسیه در سال ۱۹۶۵ در زمینه همکاری های مختلف به امضا رسیده و همچنان همکاری ها بر اساس آن موافقتنامه ادامه دارد.
 
جنتی به برگزاری هفته فرهنگی ایران در روسیه که مورد استقبال آن کشور قرار گرفت اشاره کرد و از برگزاری هفته فرهنگی روسیه در ایران که از امروز آغاز می شود، ابزار خرسندی کرد.
 
وی توضیح داد: معتقدیم این رویدادها علاوه بر شناخت دو ملت از فرهنگ، هنر و میراث دو کشور سبب توسعه روابط فرهنگی نیز خواهد شد.
 
جنتی برگزاری منظم و مستمر هفته های فرهنگی را یک ضرورت دانست که منجر به آشنایی مردم کشور در معرفی فرهنگ،آثار و ... خواهد شد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ترجمه داستان ها، رمان های روسی در ایران از آمادگی کشورمان برای ترجمه آثار مختلف روسی به زبان فارسی برای ارایه به مردم آن کشور خبر داد.
 
جنتی با توجه به بازدید این مقام روسی از کاخ گلستان و برخی از موزه های تهران که مورد توجه آنها قرار گرفته، پیشنهاد کرد که یک کمیته فرهنگی مشترک در زمینه آشنایی هر چه بیشتر با میراث فرهنگی میان دو کشور تشکیل شود.
 
رییس شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران و وزارت ارشاد آماده گسترش روابط فرهنگی در زمینه هنرهای تجسمی، ساخت فیلم های مشترک سینمایی و مستند و تبادل آثار سینمایی و ترجمه، چاپ و انتشار کتاب ها در روسیه است.
 
جنتی به درخواست مقام روسی برای پذیرش دانشجویان ایرانی در دانشگاه هنر روسیه اشاره کرد و ضمن اعلام آمادگی برای تحقق این خواسته، گفت: خوشبختانه کرسی های زبان روسی و مراکز روس شناسی در ایران گسترش یافته و ما هم این آمادگی را داریم که کرسی های آموزش زبان فارسی در روسیه را گسترش دهیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: یکی از کارهایی که می شود به صورت مشترک ایران و روسیه انجام دهند، برگزاری همایش های مختلف برای معرفی مشاهیر، ادیبان نویسندگان و شاعران است که مردم دو کشور می توانند به این وسیله با شخصیت های دو کشور آشنا شوند.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: خوشبختانه انجمن دوستی ایران و روسیه اعلام موجودیت کرده و از این رو این انجمن نقش بسزایی در نزدیکی دوستی دو کشور ایفا خواهد کرد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور سینماگران و هنرمندان روسی به مناسبت هفته فرهنگی در ایران، از طرف روسی خواست که هنرمندان دو کشور در این مدت با هم تبادل نظر داشته باشند.
 
وی همچنین با توجه به دعوت طرف روسی برای شرکت فعال ایران در جشنواره های فیلم روسیه بویژه رویداد آتی، از آمادگی ایران برای حضور در این جشنواره فیلم و پخش آثار ایرانی خبر داد.
 
قائم مقام وزیر فرهنگ روسیه نیز با ابلاغ سلام و تبریک وزیر فرهنگ روسیه به انتصاب علی جنتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به روابط دیرینه فرهنگی و هنری دو کشور اشاره و خواهان گسترش آن شد.
 
«گریگوری پتروویچ ایولیف» به برگزاری هفته فرهنگی موفق ایران در روسیه، برگزاری هفته های فرهنگی و فیلم را نقطه عطفی در گسترش روابط فرهنگی دو کشور عنوان کرد.
 
این مقام مسوول در وزارت فرهنگ روسیه گفت:معتقدیم فرهنگ دو کشور نیاز به آشنایی بیشتر ملت دو کشور دارد که برگزاری هفته های فرهنگی، فیلم، جشنواره ها و نمایشگاه ها کمک شایانی به این امر می کند.
 
این مقام روسی به ترجمه های خوب نویسندگان و مترجمان ایرانی اشاره کرد و گفت: ترجمه آثار ایرانی به زبان روسی به ما کمک می کند تا آثار گران بهای ایرانی در کشورمان بیشتر معرفی شوند./ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار