مهرداد اسكويي مستندساز در دومين كارگاه آموزشي جشنواره فيلم‌كوتاه تهران درباره «مستند مشاهده‌گر» نكات بسيار جالبي را مطرح كرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، دومين سمينار آموزشي سي امين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران، روز گذشته چهارشنبه 24 مهرماه با حضور مهرداد اسكويي برگزار شد. «مستند مشاهده‌گر» عنوان اين كارگاه بود كه بازهم به‌مانند سمينار روز اول – دكتر الستي - با استقبال قابل‌توجهي روبه‌رو شد.

 مهرداد اسكويي صحبت‌هايش را در اين سمينار با اشاره به اين موضوع كه انتخاب موضوع «مستند مشاهده‌گر» براي اين سمينار آموزشي بسيار ضروري بود آغاز كرد .

 «مستند مشاهده‌گر از دهه 1960 وارد سينماي مستند شد، چون پيش از اين پرداخت به اين شيوه مشكل بود، زيرا دوربين‌ها سنگين بودند و ما مجبور بوديم تا وقايع دنياي پيرامون را بازسازي بكنيم اما چند اتفاق تكنيكي باعث شد تا  اين شيوه شكل بگيرد، يكي از اين اتفاقات سبك شدن دوربين‌هاي فيلمبرداري و ديگري رفتن دنياي فيلمسازي به سمت «فيلمبرداري تك‌نفر» است كه به خاطر تلاش فيلمسازان براي صرف هزينه كمتر اتفاق مي‌افتد.» همچنين مستندسازان معتقد بودند ما تاكنون صداي محرومين جامعه را به صورت واقعي نشنيده‌ايم و اين نوع مستند مي‌تواند آن را درست‌تر انعكاس بدهد.

در ادامه اسكويي با معرفي گامهاي و قوانين مستند مشاهده گر ادامه داد : براي ساخت مستند مشاهده‌گراولين گامي كه  بي‌واسطه به مستندسازان توصيه مي شود، اين است كه بروند و در فضا بمانند، يادداشت‌برداري كنند و فضا را بشناسند. دومين گام را يافتن قصه‌هايي كه در آن فضا موجود است مي‌داند و سومين گام را شكل دادن به زيرمتن‌ها و چهارمين گام را طراحي وارد شدن به موضوع مستند معرفي مي‌كند..

سي امين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران توسط انجمن سينماي جوانان ايران و به دبيري هاشم ميرزاخاني از 22 تا 28 مهرماه در تهران پرديس سينماي ملت و همزمان از 30 مهر تا 3 آبان در سراسر كشور برگزار مي شود./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.