یک استاد روانشناس گفت: انواع وابستگی ها بهداشت جسم و روح جوانان را تهدید می کند و نتیجه ای جز اتلاف عمر ندارد.

معصومه حاتمی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: وابستگی شدید عاطفی به غیر هم جنس خود یا وابستگی به مواد مخدر، اینترنت تلفن همراه و ... اعتماد به نفس افراد را تخریب می کند و نمی گذارد که حقیقتاً خودتان باشید و با احساس خشم، تردید، ترس از طرد شدن ترس از تنهایی، حس عدم امنیت، شرم یا حقارت یا ترس از اینکه دیگر شما را دوست نداشته باشند یا از شما قدردانی نکنند همراه است که برخی از دلایل وابستگی های عاطفی به دوران کودکی باز می گردد البته بعضی شخصیت های بیمار سعی در وابسته کردن دیگران به خود و طرد آنها و تخریب دیگران دارند که این خود نوعی ناهنجاری شخصیتی محسوب می شود.
وی در ادامه با اشاره به راهکارهایی برای غلبه وابستگی تصریح کرد: افراد باید متوجه مشکل خود باشند یعنی به مشکل خود واقف و آگاه باشند که این قدم بزرگی است. با همین قدرت است که ترس هایتان را پشت سر می گذارید.
وی افزود: سعی کنید احساسات و نیازهای خود را ابراز کنید و در مورد آن با افراد آگاه و مورد اعتماد صحبت کنید و یا سعی کنید احساساتتان را روی یک کاغذ بنویسید و تمام چیزهایی که باعث می شود عصبانی، ناراحت و افسرده باشید را روی کاغذ بنویسید تا فشار کمتری روی شما بیاورند.
وی با اشاره به این که افراد باید سعی کنند سطح اعتماد به نفسشان را افزایش دهند افزود: وابستگی عاطفی و جدایی با عدم عزت نفس ارتباط دارد و اولین راه این است که بدون شکنجه و تخریب فکری با مهربانی و عمیقاً به خودتان عشق بورزید و هر روز ساعتی را برای خوشحال کردن خودتان اختصاص دهید و روی نکات مثبت خود تمرکز کنید.
وی در پایان تصریح کرد: اگر تنها هستید سعی کنید از تنها ماندن لذت ببرید. درست است که دوست دارید دوستان و فامیل و کسانی را که دوست دارید کنارتان باشند اما زمانی هست که نمی توانید آنها را ببینید، پس به این مسئله فکر کنید که تنهایی نیز می تواند شادی آور باشد و سعی کنید کارهای مورد علاقه تان را انجام دهید./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار