متأسفانه شك و خيانت به عنوان يكي از موضوعات آثار سينمايي هيچگاه مورد آسيب شناسي جدي قرار نمي گيرد.

"مجتبي اردشيري" منتقد سينما در گفتگو با خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران در خصوص فيلم سينمايي "به خاطر پونه" گفت: فيلم هاي سينمايي بسياري در ايران به مقوله شك و خيانت پرداخته كه شك مرد به همسرش يكي از آن هاست، متأسفانه در تمامي اين آثار به برخي از نشانه هاي صوري شك پرداخته اند و اما هيچگاه مورد آسيب شناسي جدي قرار نگرفته است.

وي افزود: استفاده از موضوع شك در آثار سينمايي صرفاً استفاده ابزاري و تنها به دليل پيشبرد و درام بوده است و شك و مقوله آن هيچگاه نتوانست خود و جايگاهش را در شكل درآماتيك داستان نشان بدهد.

اردشيري ادامه داد: "به خاطر پونه" نخستين فيلم سينمايي ايران است كه در آن به شكلي اصولي و روشمند به اين موضوع پرداخته شده است.

وي تصريح كرد: مقوله شك خود پيش نيازهايي دارد كه آن پيش نيازها كاملاً منطقي و متناسب با نرم سينمايي هستند پس از آن وارد مرحله اجرايي مي شويم كه در آن مرحله نيز بحث آزمون و خطا از سوي زن و مرد مطرح مي شود در اين مرحله نيز عناصر و نشانه هاي شك و پديده هاي آن و همچنين سوء برداشت ها و سوء تعبيرها به خوبي نشان داده مي شود و تا انتهاي فيلم هم مخاطب متوجه اين موضوع نمي شود كه حق با كداميك از طرفين است.

اين منتقد سينما افزود: در اين فيلم هر سه ضلع يك شك روشمند به خوبي خود را نشان مي دهد مضاف بر اينكه فيلم نامه فيلم نيز قوام بسيار بالايي به لحاظ فضاي داستاني و هم به لحاظ تعليق ها و شخصيت پردازي ها دارد كه اين بعنوان امتياز بزرگ فيلم در كنار بازي استادانه "فرهاد اصلاني" اعتبار فيلم را دو برابر مي كند.

اردشيري در پايان خاطرنشان كرد: "به خاطر پونه" با تمام اين اوصاف يك فيلم آسيب شناسانه در سينماي اجتماعي دهه 90 است كه به راحتي مي تواند با مخاطبان ارتباط برقرار كند./ي2
برچسب ها: اردشیری ، سینما ، به خاطر ، پونه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
نانا
۲۱:۱۹ ۲۱ آبان ۱۳۹۲
ممنون