با پایان مذاکرات دو روزه ایران و گروه ۱+۵ در ژنو، خبرگزاری آسوشیتدپرس از افزایش فشار اعضای کنگره آمریکا به دولت باراک اوباما برای تشدید تحریم‌ها علیه تهران گزارش داده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، بر اساس این گزارش که روز چهارشنبه، ۲۴ مهر منتشر شد، تعدادی از اعضای کنگره آمریکا نسبت به پیشرفت در مذاکرات ژنو اظهار تردید کرده‌‌‌اند، از جمله سناتور "مارکو روبیو" از فلوریدا که به سنا پیشنهاد داده است اقدامات تنبیهی بیشتری علیه تهران انجام بگیرد.

"روبیو" ادعا کرد: هیچ کسی نباید تحت تاثیر آن‌چه تهران در ژنو ارائه کرده است، قرار بگیرد. 

وی مدعی شده:  از آنجا که ایران توافق‌نامه‌های بین‌المللی را در گذشته کاملا نادیده گرفته است، ایالات متحده باید در تمام مذاکرات موضع محکمی در قبال ظرفیت‌های هسته‌ای ایران و حدود مجاز آن اتخاذ کند.

دو روز مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی عصر چهارشنبه، ۲۴ مهر با بیانیه مشترکی که طرفین منتشر کردند، به پایان رسید، در این بیانیه آمده است که دور بعدی مذاکرات روزهای ۱۵ و ۱۶ آبان برگزار می‌شود.

در همین حال کاخ سفید نیز نسبت به طرحی که ایران در این مذاکرات ارائه کرد، ابراز خوشبینی کرد و آن را بسیار مفید و جدی و محکم خواند. اما بر خلاف آن برخی سناتورهای آمریکایی نسبت به کل ماجرا تردید دارند و برای مذاکرات خطوط قرمزی را ترسیم می‌کنند.

در همین زمینه سناتور "مارک کیرک" از ایلینویز اظهار داشت: سنا بلافاصله باید دور جدیدی از تحریم‌های اقتصادی را طرح کند.

این در حالی است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، چندین بار هشدار داده است آن دیدگاهی که حاصل جمع صفر را از مذاکرات می‌خواهد، منفعتی برای هیچ کدام از طرفین ندارد.

هنوز جزییات طرح پیشنهادی ایران در مذاکرات ژنو رسانه‌ای نشده است، اما مذاکره‌کنندگان ایرانی اعلام کرده‌اند که تهران موافق بازرسی‌های سرزده بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای خود است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار