به گزارش
حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، آیتالله محمدتقی مصباح یزدی رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) شب گذشته در دفتر مقام معظم رهبری در قم در ادامه تفسیر سوره والعصر، پیروی از خواهشهای نفسانی را یکی از عواملی دانست که انسان را از راه حق باز میدارد و اظهار داشت: اینها کم کم از یاد خدا غافل میشوند و سپس شیطان قرین شان میشود و دیگر کسی نمیتواند آنها را هدایت کند.
آیتالله مصباح یزدی با اشاره به آیه«قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالاً*الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَ هُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعاً» گفت: کسانی هستند که خود را از انقلاب طلبکار میدانند و میگویند ما میخواهیم انقلاب را نجات بدهیم؛ نسخه اقتصادی میپیچند، وقتی میپرسی دین چه می شود؟ میگویند تا مشکلات مادی حل نشود دین درست نمیشود؛ اینها مگر آیات امتحانات الهی را نخواندهاند؟
این استاد اخلاق افزود: اینها خیال میکنند کلید حل همه مشکلات مسائل اقتصادی است و میگویند اقتصاد کلید سعادت است تا این حل نشود کارهای فرهنگی درست نمیشود اما انبیا و اولیای الهی خلاف این را میگفتند و عمل میکردند و موفق هم شدند.
وی با تأکید بر این که راه حل مشکلات اصلی، پول و رفاه نیست، گفت: بیشتر مفاسد از جانب ثروتمندان رخ میدهد، افراد فقیر به دنبال یک لقمه نان هستند اما برخی پولدارها دنبال زیادهخواهی و سوء استفاده از بیتالمال میروند؛ بنده نمیگویم هیچ فقیری فساد نمیکند اما آمار فساد ثروتمندان بیشتر است.
عضو مجلس خبرگان رهبری به آیه «وَ مَا أَرْسَلْنَا فِی قَرْیَةٍ مِنْ نَبِیٍّ إِلاَّ أَخَذْنَا أَهْلَهَا بِالْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَضَّرَّعُونَ«اشاره کرد و گفت: خداوند میفرماید ما هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر این که امتش را مبتلا به فقر و گرفتاری کردیم؛ این فقر و گرفتاری کمک میکند انسانها به سمت خدا بیایند، آنهایی که رفاه و ثروت داشتند انگیزهای نداشتند که به سمت خدا بیایند.
وی بزرگترین و مهمترین بلایی که اهل یک دین ممکن است به آن مبتلا شوند را توجیه خواهشها نفسانی در مسیر دینداری دانست و ابراز داشت: برخی میگویند ما میخواهیم گرانیها برطرف شود و هیچ مشکلی نداشته باشیم؛ راحتی برای مؤمنان تنها در بهشت حاصل میشود و باید برای رسیدن به آن در این دنیا سختیها را تحمل کنیم.
علامه مصباح یزدی دنیا را دار امتحان دانست و گفت: بزرگترین امتحان الهی این است که تا چه اندازه حاضری برای خدا از خواستههای نفسانی خود بگذری؟ تا این امتحان را ندهی به جایی نمیرسی؛ در زمان پیامبران الهی نیز عدهای از مقاومت خسته میشدند و میگفتند«مَتَى نَصْرُ اللَّهِ».
عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه ریشه همه این افکار در پیروی از خواهشهای نفسانی است، بیان داشت: باید مراقب باشیم که به خاطر دلخواه خود در دام شیطان نیفتیم؛ راه حل آن این است که دلخواه خویش را تعدیل کنیم، اگر مهار خود را به دست آن بدهیم شیطان همنشین و مشاور درونی ما میشود و طبق فرمایش قرآن چنین کسی را که خدا گمراه کرده هیچکس نمیتواند هدایت کند.
وی در تبیین روایتی از امام معصوم(ع) گفت: برخی میگفتند برای ظهور امام زمان(عج) دعا کنیم تا همه مشکلاتمان حل شود اما حضرت در پاسخ آنها میفرمود وقتی ایشان ظهور کند باید همه به جهاد بروند و سختی بکشند و بعد از استقرار کامل حق در جهان راحتی فراهم میشود؛ امام زمان(عج) برای ما تشک پر قو و نان و حلوا نمیآورد.
آیت الله مصباح یزدی افزود: یکی از مهمترین و بزرگترین مشکلاتی که امام زمان(عج) در زمان ظهور دارند با علمایی است که میگویند قرائت ما و فهم ما از قرآن غیر از فهم شما است این چیزهایی که شما میگویید طبق نظر خودتان است؛ حضرت باید با این افراد مدعی اسلام چه کند؟ اینها میگویند ما اسلام و قرآن را قبول داریم اما معنای این آیات غیر از چیزی است که شما میگویید.
عضو مجلس خبرگان رهبری در بیان اینکه چرا برخی چنین موضعی میگیرند؟ گفت: اینها دلشان نمیخواهد زیر بار حق بروند زیرا میدانند در آن صورت موقعیت و جایگاه اجتماعیشان به خطر میافتد؛ منشاء بسیاری از بلاهایی که از ابتدای اسلام و از زمان خود پیامبر(ص) تا به امروز دامنگیر مسلمانان بوده همین است.
وی خاطرنشان کرد: در زمان پیامبر(ص) برخی اسلام را قبول کردند و به جهاد میرفتند و جان خود را به خطر میانداختند اما ته دلشان دلبستگیهایی به پول یا مقام داشتند کم کم دیدند اسلام با این دلبستگیها کنار نمیآید و باید یکی را کنار بگذارند به خاطر همین درصدد توجیح کارهای خود تحت لوای اسلام پرداختند و از دین کم گذاشتند.
آیتالله مصباح یزدی در بیان یکی از اصول ثابت شده علم روانشناسی، گفت: آدمیزاد اگر چیزی را دلش بخواهد درصدد توجیه آن بر میآید، میگردد دنبال شبهات و مغالطات تا حرف خود را ثابت کند اما چیزی راکه دوست نداشته باشد سعی میکند به نحوی ثابت کند که این کار نشدنی است یا نباید انجام داد؛ دنبال آیه و روایتی میگردد که باب میلش باشد و کار خود را توجیه کند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: انسان وقتی چیزی را دوست ندارد حتی درست آن را نمیبیند و نمیشنود، زیرا توجه نمیکند، به طور عادی چنین است مگر این که انگیزه دیگری از دقت در این امور داشته باشد؛ در دیدنها و شنیدنها هم میلهای باطنی دخیل است چه رسد به مسائل اعتقادی.
وی با تأکید بر اینکه برای دور شدن از این آفات باید خودسازی و تمرین داشته باشیم، اظهار داشت: در مسائل دینی مخصوصا باید سعی کنیم که بدون پیش داوری وارد شویم و هرچه که قرآن و روایات گفته است را بپذیریم حتی اگر برخلاف خواسته و میل ما باشد؛ در امور دینی وسوسههای شیطانی بیشتر است و شیطان انسان را کمک میکند تا منحرف شود.
آیت الله مصباح یزدی در تشریح راه شناخت حق و عمل به آن، گفت: خداوند در آیات متعددی میفرماید اگر میخواهید حق را بشناسید و در مقام عمل به آن نیز موفق باشد باید تقوا را رعایت کنید«إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقَاناً» منظور از این تقوا، تقوای در حد سلمان نیست بلکه یعنی آن اندازه که میفهمید و حجت برایتان تمام است از خدا پیروی کنید و تقوا پیشه کنید.
انتهای پیام/