رشته ورزش سه گانه یا تری اتلون از رشته های المپیکی دارای طرفداران زیاد در جهان است که در سه رشته به صورت متولی انجام می شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران این رشته شامل 1500 متر شنا، 40 کیلومتر دوچرخه سواری و 10 کیلومتر دو صحرا نوردی است که به صورت پی در پی انجام می شود به زعم کارشناسان این رشته ورزشی سخت و طاقت فرسا در عین حال یک ورزش مفرح محسوب می شود و از این رو ورزشکاران این رشته را مردان آهنین می نامند.

این رشته ورزشی پرهزینه است چراکه ورزشکاران باید تجهیزات سه رشته ورزشی را در اختیار داشته باشند.

تاریخچه ورزش سه گانه در جهان

نخستین مسابقات سه گانه در سال 1921 در کشور فرانسه با نام مسابقه سه ورزش برگزار شد که در آن ورزشکاران 7 کیلومتر رکاب زدند و 5 کیلومتر دویدند و سرانجام 200 متر شنا کردند.

این ورزش برای 50 سال متوقف شد اما سرانجام در سال 972 شروعش به شکل ورزش دوگانه شامل دو و شنا بود.

در سال 1978 یک افسر نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا زیرشاخه ای از ورزش های سه گانه را معرفی کردند وی خود شناگر و دونده بود به دلیل پیگیری مسابقات دوچرخه سواری تصمیم گرفت نوع دشوارتری از ورزش سه گانه را ارائه دهد که به مسابقه مردان آهنین معروف شد.

اتحادیه جهانی ورزش سه گانه در فرانسه در سال 1989 (ITU) اتحادیه بین ورزش سه گانه با نام رقابت های جهانی این رشته برگزار شد و در حال حاضر 137 کشور عضو این اتحادیه هستند و هم اکنون ریاست فدراسیون بین المللی ورزش سه گانه برعهده ماریزول کاسارو از اسپانیا است.

کنفدراسیون این رشته ورزشی در سال 1991 در کره جنوبی تأسیس شد و ریاست این کنفدراسیون تا به امروز که 32 عضو دارد برعهده آقای یوکیون سان از کشور کره جنوبی است.

ورزش سه گالنه در سال 2000 وارد المپیک می شود و در شروع اعضای اتحادیه 25 کشور بودند اما در حال حاضر 137 کشور در آن عضو هستند.

در حال حاضر سه شاخه از ورزش سه گانه با نام سه گانه زمستانی، دوگانه آبی و دوگانه زمین مسابقات جهانی خود را با برنامه ریزی "ITU" انجام می دهند.

در رشته دوگانه آبی شرکت کنندگان در شروع مسابقه 5 کیلومتر بدوند و پس از آن 2 کیلومتر شنا کنند و با پایان شنا مجدداً 5 کیلومتر به صورت متوالی بدوند.

رقابت در مسابقات دوگانه شامل دو بخش  دو و دوچرخه سواری است که ورزشکاران باید ده کیلومتر بدوند سپس چهل کیلومتر دوچرخه سواری کنند و مجدداً 5 کیلومتر به صورت متوالی بدوند.

رقابت ها در رشته سه گانه زمستانی شامل دو صحرانوردی دوچرخه کوهستانی و اسکی صحرانوردی است.

که شامل 7 تا9 کیلومتر دویدن و 12 تا 14 کیلومتر دوچرخه سواری کوهستان و 10 تا 12 کیلومتر اسکی صحرایی است.

شاخه های دیگر سه گانه شامل سه گانه تیم امدادی و دوگانه تیم امدادی می شود.

انواع اصلی مسافت ها در ورزش های سه گانه که شامل مسافت کوتاه ، المپیک و مردان آهنین می شود.

این نوع رقابت ها که ساده تر از سایر انواع است شامل 750 متر شنا ،20 کیلومتر دو چرخه سواری و 5 کیلومتر دو است.

نوع دیگر این رشته ورزش المپیک است که ورزشکاران در این رویداد ورزش باید 1500 متر شنا کنند و 40کیلومتر دوچرخه سواری و  در نهایت 10 کیلومتر بدوند.

در بخش مردان آهنین ورزشکاران باید 4 هزار و 500 متر شنا کنند و120 کیلومتر رکاب بزنند و 30 کیلومتر بدوند.

ورزش سه گانه در ایران از سال 1380 به وسیله بهرام افشارزاده به عنوان کمیته ورزش سه گانه در زیرمجموعه فدراسیون دو میدانی شروع به فعایت کرد و در سال 1382 به عنوان انجمن ورزش سه گانه کشور به کنفوراسیون سه گانه آسیا معرفی شد .

در سال 1385 سردار محمد علی صبوری به عنوان سرپرست فدراسیون ورزش سه گانه منصوب شد و در آبان این سال با اکثریت آرا به عنوان رئیس فدراسیون ورزش سه گانه منصوب شد.

اولین لیگ ورزش سه گانه باشگاه های کشور درسال 1387 با شرکت 21 تیم و بیش از 80 ورزشکار برگزار شد.

پايان متن/مح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار