"ناصر چشم ‌آذر" در برنامه موسيقي محور "دستان" با اشاره به مقوله تشكيل كانون آهنگسازان موسيقي فيلم گفت: اميدوارم سنتي‌ها و امروزي‌ها با يكديگر آشتي كنند.

به گزارش خبرنگار حوزه موسيقي باشگاه خبرنگاران برنامه موسيقي محور دستان شب گذشته با موضوع موسيقي فيلم ميزبان "شهرداد روحاني"، "عليرضا قرباني" ، "كامبيز روشن روان" ، "رضا مهدوي" و "ناصر چشم آذر" بود.

"شهرداد روحاني" در اين برنامه گفت: چندين سال پيش پس از اينكه فيلمي مشهور در فستيوال كن نمايش داده شد پس از آن اين فيلم براي نمايش در دانشگاه در لس آنجلس نمايش داده شد كه روز نمايش فيلم من به دليل اشتياقي كه براي شنيدن موسيقي آن فيلم داشتم و به دليل اينكه موسيقي آن اثر كاري از خودم بود به آن دانشگاه رفتم و پس از پايان فيلم در حاليكه نام تمامي عوامل نمايش داده شد اسمي از من در تيراژ فيلم وجود نداشت.

كه تمامي ايرانيان باهوش حاضر در سالن متوجه اين اقدام شدند اما من  اين امر را به عنوان عجله زيادي كه براي توليد مراحل مختلف فيلم وجود داشت تلقي كردم.

وي اظهار داشت: در حال حاضر حدود 80 فيلم بلند در ايران ساخته شده كه تمامي اين ها موسيقي فيلم خوبي داشتند و خيلي خوشحالم كه شاهد  تربيت آهنگسازاني موفق دراين زمينه بوده‌ايم.

وي افزود: موسيقي فيلم در ايران صنعت تازه‌اي به شمار مي رود اما در آ‌مريكا و اروپا سابقه زيادي دارد و بسياري از آهنگسازان دهه 40 تا 50 ميلادي كساني بوده اند كه اپرا مي‌نوشتند و پس از آن به امريكا مهاجرت كردند.

وي با اشاره به تفاوت موسيقي فيلم با گذشته تصريح كرد: به دليل به وجود آمدن چارتهايي مانند كيبورد كه صداي اركسترال را تقليد مي‌كند دست آهنگسازان خيلي باز است و اين جنب و جوش باعث خلق آثاري موفق مي‌شود البته نكته حائز اهميت در اين راستا برخورداري آهنگساز از تحصيلات موسيقي است و صرف داشتن ذوق در اين زمينه كافي نيست.

وي اظهار داشت: در سينماي دنيا كار آهنگسازان دوره‌هاي 30 و 40 و 50 ميلادي و كساني همچون "ميكرو سروشا" و اثر معروف  او به نام "بن‌ هور" و كارهاي اسكار ميسكي را كه با كمپاني ديزني همكاري هاي بسيار داشته و همچنين "جان ويليامز" را بسيار دوست دارم.
"روحاني" افزود: به اين مسئله معتقدم كه اگر در زمان "موتسارت" و "بتهوون" صنعت فيلم وجود داشت قطعا از آنها براي ساخت موسيقي فيلم درخواست مي‌شد ، البته در دوره اين آهنگسازان بزرگ ،‌اپرا كار سينما را انجام مي‌داد.

وي افزود: در ميان ‌آثار ايراني كارهاي احمد پژمان به ويژه اثر موفق  او براي فيلم "باران" و كارهاي "حسين عليزاده" را مي‌پسندم.
وي اظهار داشت: مشورت آهنگساز با كارگردان در موفقيت موسيقي يك اثر بسيار موثر است و موسيقي فيلم به طور معمول مرحله آخر توليد آن اثر به شمار مي‌رود و در نتيجه بودجه هايي كه براي توليد آن اختصاص مي‌يابد بسيار اندك است و نكته حائز اهميت در مورد آهنگساز موسيقي يك فيلم اين است كه آن فرد بايد نوع موسيقي و همچنين ميزان موسيقي لازم براي فيلم مورد نظر را به درستي تشخيص دهد.

"روحاني" در ادامه تصريح كرد: پژوهش براي آهنگساز به منظور آشنا شدن با فرهنگ مناطق مختلف نكته‌اي مهم است مانند موسيقي "لورنس عربستان" كه آهنگسازي فرانسوي آنرا با برداشت خودش از فرهنگ آن منطقه توليد  كرد.

وي با اشاره به فعاليت كمتر خود در عرصه موسيقي فيلم با توجه به اينكه رشته تحصيلي اش موسيقي فيلم بوده است اظهار داشت: علت فعاليت كمترم در زمينه موسيقي فيلم به دليل سكونتم در خارج از ايران است و همچنين اينكه در آن منطقه يك سري فيلم‌هاي خاص نوشته مي‌شود و هنوز داستان و فيلمي كه مورد علاقه ام باشد و هم بتوانم براي آن بنويسم پيش نيامده اما از بچگي به موسيقي فيلم علاقه داشتم.

همچنين پخش موسيقي كارتون ديو نمكي و موسيقي سريال شب دهم از ديگر قسمت‌هاي برنامه دستان در اين قسمت بود.

در بخش دوم اين برنامه "عليرضا قرباني" مقابل مجري برنامه قرار گرفت و با اشاره به فعاليت خود در زمينه موسيقي فيلم گفت نخستين كاري كه در عرصه تيتراژ‌هاي تلويزيوني انجام دادم "كيف انگليسي" بود كه آهنگسازي آن برعهده "فرهاد فخرالديني" براساس يك ملودي از  "عباس شاپوري" بود كه اين موسيقي بازخورد خيلي  خوبي داشت البته زمانيكه فعاليتم را با اين اثر شروع كردم از طرف مردم و روزنامه‌ها مورد استقبال بسياري قرار گرفتم در حاليكه از نظر بسياري از موسيقيدانان حرفه ‌اي نبايد وارد اين زمينه مي شدم، اما من با اين نظر مخالف بودم و با توجه به موفقيتي كه در اين مسير بدست آوردم "شب دهم" را اولويت دوم كاري‌ام در اين زمينه قرار دادم و اين  اثر با آهنگسازي "فردين خلعتبري" و شعري از "افشين يداللهي" در اذهان ماندگار شد.

وي اظهار داشت: به طور اساسي بهترين شيوه در اين زمينه وجود يك ضرورت و يك جهان بيني است و تصور مي‌كنم افرادي چون "حسين عليزاده"، "احمد پژمان" و "كامبيز روشن روان" كه علاوه بر كارهاي آلبومي و كنسرت كارهايي را در زمينه موسيقي فيلم انجام داده اند با موفقيت بسياري روبرو شده اند.

وي با اشاره به ديدگا‌ه خود براي همراهي با يك سريال تصريح كرد: براي همراهي با يك سريال دو عنصر مهم را مدنظر قرار مي‌دهم كه نخستين ‌آنها دانستن شناسنامه يك اثر و وجود ضرورت براي خواندن آن است و دوم اين كه ‌آيا سناريوي پيش رو با ايده اولوژي ذهني من به عنوان يك خواننده هماهنگي دارد يا نه از جمله فاكتورهاي مهم من به شمار مي‌رود.

در ادامه اين بحث كامبيز روشن‌روان آهنگساز گفت: موسيقي فيلم  قبل از انقلاب را مي‌توان در دسته بندي‌هاي خاصي قرار داد ولي انتقادم از موسيقي فيلم پس از انقلاب اين است كه ما در  دهه 60 يك دوره طلايي را در موسيقي فيلم به وجود آورديم كه آثار ايجاد شده در اين  دوره به عنوان يك اثر هنري به مردم معرفي شد. كه از جمله اين ‌آثار مي‌توانم به موسيقي فيلم‌هاي "جاده‌هاي سرد"، "سفير" و موسيقي سريال "اميركبير" اشاره كنم كه البته اين ها تنها از آثار ساخته شده خودم بوده‌ است.

وي افزود: تصور اينكه ما يك اثر  موسيقي را به صورت حركت آهسته بسازيم براي بسياري از آهنگسازان سخت است اما اين اتفاقي بود كه من در فيلم جاده‌هاي سرد آنرا تجربه كردم كه اگر چنين موسيقي‌هايي در هر نقطه از دنيا ساخته مي‌شد به طور يقين امروز در بسياري از محافل هنري از آنها صحبت مي‌شد.

وي  افزود: در دهه 60 و در دوران طلايي موسيقي فيلم در ايران هنرمنداني برجسته همچون زنده‌ياد "حنانه" ، "ناصري" و "استاد فرهاد فخرالدين" و كسانيكه تحصيلات عالي داشتند موفقيت بسياري كسب كردند.

"روشن روان" در ادامه اظهار داشت: از نيمه دهه 80 به بعد به تدريج نسلي جديد در موسيقي فيلم پيدا شد كه اين نسل علاوه بر برخورداري از  تحصيلات به  ابزار موجود در اين عرصه نيز آشنايي كامل دارند و همچنين از لحاظ اقتصادي نيز موسيقي فيلم به سمتي رفت كه قسمت عمده آن بايد با ابزارهاي حاضر توليد شود.

وي افزود: البته در كنار اين آهنگسازان جوان و با استاد هنوز يك سري از آهنگسازان دهه 60 فعاليت دارند و با توجه به نگاهي به موسيقي فيلم در ايران پس از انقلاب مي‌توانيم به تقسيم بندي دوران طلايي ، دوران ناخوشايند و دوره ارتقاي كيفي را كه هم اكنون در ‌آن قرار داريم را مدنظر قرار داد ، البته نكته حائز اهميت در اين مسير اين است كه متاسفانه كسانيكه بايد آثار موسيقي را پخش كنند هيچ علاقه اي به پخش آن آثار ندارند و تهيه كننده‌ها ترجيح مي دهند به سمت ژانري از موسيقي بروند كه براي آنها سود قابل ملاحظه‌اي داشته باشد.
در ادامه برنامه موسيقي تيتراژ پايان فيلم "گذشته" به كارگرداني "اصغر فرهادي" پخش شد.

"رضا مهدوي" پژوهشگر موسيقي با توجه به بحث موسيقي فيلم اظهار داشت: مسئله گيشه باعث شد كه سينماگران ما خط را عوض كنند و در همين راستا موضوع اقتصاد سينما به قدري جذاب شد كه گونه‌هاي فكري خاصي در اين زمينه رسوخ كرد و باعث شد جايگاه موسيقي فيلم چندان مدنظر قرار نگيرد.

وي افزود: امروز ما در عرصه موسيقي فيلم انيميشن ، فيلم كوتاه،‌فيلم مستند و بسياري از گونه‌هاي فيلم حرفهاي بسياري براي گفتن داريم به نحوي كه مي‌توانيم موسيقي فيلم را به عنوان رشته‌اي مستقل در دانشگاه تدريس كنيم.

وي با اشاره به ويژگي يك موسيقي موفق فيلم افزود: موسيقي فيلمي موفق است كه بتواند با لحظه لحظه پلاتوها و ديالوگ‌هاي بازيگران حاضر در آن فيلم همراهي كند كه فيلم "محمد رسول الله" اتفاقي بي نظير در اين زمينه به شمار مي‌رود.

در پايان برنامه "دستان"، " ناصر چشم ‌آذر" با اشاره به ادامه بحث موسيقي فيلم و فعاليت‌هاي خود در اين زمينه تصريح كرد: تصور همه اين است كه من موسيقي فيلم را با "ايرج قادري" در فيلم "تاراج" شروع كردم درحاليكه من موسيقي فيلم را در سال 1980 ميلادي آغاز كردم و در فيلم "تاراج" تجربه  گرايي من با موسيقي فيلم همراه شد.

وي افزود: فيلم مقوله‌اي بزرگ و  ارزشمند است در حاليكه ما در زمينه موسيقي فيلم طبق استانداردهاي روز حركت نمي‌كنيم و براي ساخت موسيقي براي يك فيلم بايد دكوپاژ، بازيگر و بسياري از موارد ديگر را مدنظر قرار دهيم و به شكلي سنجيده و متراكم آنها را داشته باشيم در حاليكه چنين امري را امروزه نداريم و اين موضوع ضعفي بزرگ به شمار مي رود.

"چشم ‌آذر" در ادامه اظهار داشت: همه مديران مي‌دانند كه ما خيلي چيزها را كم داريم و بايد براي جبران اين كمبودها دست به  دست هم دهيم.

وي با اشاره به بازگشايي مجدد خانه سينما و تشكيل كانون آهنگسازان موسيقي فيلم خاطرنشان كرد: بازگشايي مجدد "خانه سينما" را به تمامي 15 هزار نفر عضو اين خانه تبريك مي‌گويم و به خاطر اين اقدام هنري از "علي جنتي" سپاسگذارم و در راستاي مقوله تشكيل كانون آهنگسازان موسيقي فيلم محافلي طلبيده مي شود كه ما بتوانيم از بسياري از وادي ها جدا شويم و اميدوارم در چنين مسيري اهالي موسيقي سنتي و موسيقي امروزي ما با يكديگر آشتي كنند./ص
انتهاي پيام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار