رئیس مرکز جمعیت هلال احمر از 6 هزار نسخه ویزیت تخصصی عمومی و ارائه شش هزار نسخه دارویی در اعمال مناسک حج از هشتم الی دوازدهم ذی الحجه خبر داد.

سید علی ریاض در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه امسال عملیات  پزشکی در سرزمین عرفات و مشعر الحرام و منا با موفقیت به پایان رسید، گفت: با توجه به برنامه ریزی سازمان حج و زیارت، مبنی بر اعزام پلکانی زائران به عرفات، تیم پزشکی نیز از 5 روز قبل از ورود زائران در پلی کلینیک تخصص اورژانس عرفات مستقر شدند.

وی افزود: در عملیات 4 روزه تیم پزشکی، هشتم ذی الحجه با استقرار در عرفات، راه اندازی پلی کلینیک تخصصی منا در نهم ذی الحجه، و پایگاه اورژانس سیار از سه روز قبل با حضور متخصصین، و تا پایان بعد از ظهر دوازدهم ذی الحجه با همراهی زائران به مکه و استقرار آنان در هتل، با تمام خدمات و امکانات در اختیار زائران بودند.


رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در ادامه از ارائه 6900 ویزیت تخصصی و عمومی از هشتم الی دوازدهم ذی الحجه در سرزمین عرفات، منا و مشعر الحرام خبر داد و تصریح کرد: در مدت انجام مناسک حج 4000 ویزیت عمومی و 1500 ویزیت تخصصی و همچنین 126 ویزیت دندانپزشکی صورت گرفته است.


وی با بیان اینکه ارائه خدمات پزشکی به زائران نسبت به سال گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است، افزود: سال گذشته 680 ویزیت عمومی و 280 ویزیت تخصصی برای زائران در مدت چهار روزه اعمال حج صورت گرفت.


ریاض در خصوص زائران بستری شده در پلی کلینیک اظهار داشت: کل بستری‌های اورژانسی مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر 193 مورد بود که 35 مورد از آنان به دلیل گرما زدگی تحت درمان پزشکان قرار گرفتند.


رئیس مرکز حج و پزشکی از ارائه 6 هزار نسخه دارویی به دلیل کثرت مراجعات در 4 روز اعمال حج خبر داد.


ریاض با بیان اینکه خوشبختانه امسال هیچ فوتی در منا و عرفات نداشتیم، گفت: 22 بیمار به بیمارستان‌های سعودی منتقل و بستری شدند که همه آنان تا پایان روز 12 ذی الحجه مرخص و به اعمال بازگشتند و 4 بیمار دیگر با پیگیری‌های واحد پزشکان رابط زبان در حال ترخیص هستند.


به گفته ریاض در این مدت 13 هزار و 400 مورد خدمات پزشکی به زائران ارائه شده است.


*وقوف اضطراری شصت زائر د ر مشعر الحرام

رئیس مرکز حج و پزشکی از وقوف شصت زائر در مشعر خبر داد و گفت: امسال 60 زائر در هفت دستگاه اتوبوس و آمبولانس توسط 30 پزشک و پرستار به دلیل شرایط جسمی و بیماری وقوف اضطراری داده شدند.


وی افزود: اعمال این حاجیان توسط روحانی مرکز پزشکی انجام شد.

وی همچنین در خصوص بیماران بستری در بیمارستان ایران در مکه گفت: 66 زائر هم اکنون در بیمارستان مکه به علت بیماری‌های قلبی، عروقی، دیابت و گرما زدگی بستری هستندو در اين مدت 3 هزار ویزیت تخصصی و 457 ویزیت دندانپزشک شدند.

به گفته رئیس مرکز حج و پزشکی 7 بیمار در بیمارستان صعودی بستری هستند.


 ریاض همچنین در خصوص مرگ سه زائر پس از اعمال حج گفت: یک از این زائران یک آقای حدوداً 50 ساله بود که به دلیل عدم همراهی با کاروان از مسیر اصلی منحرف و به علت راه پیمایی طولانی از منا تا مکه دچار خستگی و ایست قلبی در خواب می‌شود.


همچنین پیر مردی 65 ساله که توسط تیم پزشکی هشدار مبنی بر واگذاری اعمالش را توسط نائب داده بود اما اصرار خود او مبنی بر انجام اعمال باعث فشار آمدن بر وی و ایست قلبی او شد. 


همچنین خانم 49 ساله‌ای به علت بیماری سرطان زمینه‌ای غیر شناخته شده دچار ایست قلبی در خواب می‌شود.

انتهاي پيام/

برچسب ها: مناسک ، تخصصی ، عرفات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار