يك حقوقدان گفت: مجازات مجدد فرد اعدامي كه پس از اجراي حكم زنده مانده صحيح نيست و انصاف اقتضاء می‌کند كه وي مجدد اعدام نشود.

"سيد‌علي شاه‌صاحبي" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به مساله فردي كه به اتهام نگهداري يك كيلوگرم ماده مخدر شيشه به اعدام محكوم شده و بعد از اجراي حكم به طرز معجزه‌آسايي زنده مانده است، گفت: طبق مواد 18 و 19 آیین‌نامه اجرای احکام مجازات اعدام، چنانچه با معاینه و تشخیص پزشک، علائمی از حیات شخص اعدام شده وجود نداشته باشد و کلیه تشریفات قانونی نيز انجام و همچنين گواهی فوت نیز صادر شده باشد، این امر به منزله اجرای کامل حکم اعدام است و بر فرض ایجاد علائم حیاتی نمی‌توان مجدداً حکم را اجرا كرد.
 
وي با بيان اينكه آیین‌نامه اجرای احکام مجازات، اعدام مجدد فرد زنده شده را پيش‌بيني نكرده است، اظهار داشت: چنانچه فرض زنده ماندن وي، ناشی از قصور پزشک و ماموران باشد اين مسئله به فرد اعدامی ارتباط ندارد و همچنين اين امر دلیلی بر اجرای مجدد حکم نخواهد بود چرا که حکم اجرا شده و انصاف اقتضاء می‌کند كه این فرد مجدد اعدام نشود.
 
شاه‌صاحبي تصريح كرد: از لحاظ شرعی صحیح نيست براي کسی که خداوند به وی حیاتی دوباره بخشیده، حكم مرگ صادر كرد و بايد اجراي مجدد حكم متوقف شود.
 
اين وكيل دادگستري در پايان خاطرنشان كرد: مجازات مجدد فرد اعدامي كه پس از اجراي حكم زنده مانده صحيح نيست و انصاف اقتضاء می‌کند كه وي مجدد اعدام نشود،‌ چرا كه زنده ماندن وي به خواست خدا محقق شده است.

 گفتني است؛ مرد 37 ساله ای به نام علیرضا-م، سه سال پيش به جرم حمل یک کیلوگرم مخدر شیشه به اعدام محکوم شده و تا چهارشنبه هفته قبل در زندان بجنورد بود.

اين فرد سحرگاه چهارشنبه اعدام و 12 دقیقه بالای دار بود تا در نهایت با تایید پزشک، به سردخانه منتقل و یک روز بعد، کارگر سردخانه متوجه شد کاور پلاستیکی یکی از جسدها بخار گرفته و این یعنی جنازه نفس می‌کشد.

 با اطلاع مسئولان پزشکی قانونی مجرم بلافاصله به بیمارستان امام علی(ع) بجنورد منتقل شد تا اقدامات درمانی روی وي انجام شود.

برخی افراد معتقدند فرد مذكور بعد از بهبودی باید دوباره پای چوبه دار رفته و اعدام شود اما این نظر مخالفان زیادی نيز دارد و اعدام دوباره علیرضا این روزها بهانه گمانه زنی‌های زیادی در فضای مجازی شده و اين در حالي است كه عده‌ای از کاربران معتقدند اجرای حکم متهم باید متوقف شود و عده‌ای دیگر، خواستار عفو متهم شده‌اند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار