قرآن دست‌نویس قرن 13 قمری، میراث خانوادگی شهروند لنگرودی، به گنجینة مخطوطات کتابخانة مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، رييس سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي در اين‌باره گفت: کتابخانة آستان قدس رضوی، بزرگ‌ترین گنجینة قرآنی جهان را در اختیار دارد که گل سرسبد این گنجینة عظیم، قرآن‌های منسوب به ائمة اطهار علیهم‌السلام است.

محمدهادی زاهدی به قرآن‌های منسوب به دست‌خط امام علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، امام سجاد(ع)، امام موسی کاظم(ع) و امام رضا(ع) اشاره کرد و افزود: در گنجینة قرآن و نفایس موزة آستان قدس رضوی، مجموعه‌ای از این قرآن‌ها و همچنین قرآن‌هایی نفیس از دوره‌های مختلف تاریخی، در معرض نمایش قرار دارد.

وي، قرآن اهداشده را متعلّق به قرن 13 قمری دانست و توضیح داد: این قرآن، دارای سرلوح مزدوج، دو کتیبة متناظر، گوی زرین در فواصل آیات، جدول‌کشی اوراق به تحریر مشکی و سرنج، و جلد روغنیِ مزیّن به ترنج و سرترنج می‌باشد.

حلیمه نیری، اهداكننده اين قرآن گفت: این قرآن، امانتی بود که به نیابت از شوهر و پدرشوهر مرحومم، صمد و حاج محمد اسلامی‌خواه، به امام رضا(ع) تحویل دادم.

وی با ابراز مسرّت از اهدای این قرآن، آن را دِینی اداشده توصیف کرد و اظهار داشت: حاج محمد اسلامی‌خواه، خادم امام حسین(ع) بود که در وقف‌نامه‌ای به دست‌خط خود، این قرآن را وقف چهارده معصوم(ع) کرد و اکنون با ادای این دِین، احساس رضایت دارم.

در پایان، نوری‌نیا، کارشناس گنجینة مخطوطات سازمان یادشده نیز با آرزوی توفیق برای واقف این قرآن، وقف را عملی ماندگار توصیف کرد و گفت: در وقف، اصل شیء تا ابد برای واقف می‌ماند و این ویژگی ارزشمند وقف است./س

برچسب ها: اهدا ، قرآن ، آستان قدس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.