کارشناس طرحهای بهینه سازی امور مهندسی فولاد مبارکه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، با بیان این مطلب افزود: مدتها واحد نوردگرم شاهد تخریب بتن و حتی بریده شدن شبکه آرماتور بندی دیواره های بتنی کانال فلاشینگ زیر پوسته شویی در اثر برخورد آب و پوسته با فشار معادل 200بار به دیوارهها و نشت آب به تاسیسات، تونلها و تجهیزات مجاور کانال و توقفات ناشی از آن بودکه این مشکل گاه بصورت موضعی و برای مدت محدودی تعمیر میشد اما با توجه به خصوصیات مواد مصرفی و همچنین در اثر فشار بالای آب و پوسته، این معضل مجدداً بروز پیدا می کرد.
مهدی عسگری افزود: با درخواست واحد نوردگرم به واحد بهينه سازي، اصلاح کانال فلاشينگ در دستور کار قرار گرفت و با ارائه راهکارهاي علمی و عملی برای رفع این مشکل که تأثیر بسزایی درکاهش توقفات خط نوردگرم ایفا میکرد، ظرف مدت کمتر از 15 روز دستور العمل و مواد مصرفی مناسب تهيه و اقدامات لازم صورت پذيرفت.
وی تصريح کرد: با بررسی مشکل پیش آمده در کانال و وضعیت دیوارهها و تحقیقات وسیع درخصوص انواع بتن و پوششهای ضد سایش با مقاومتهای بالا، در نهایت ورقهای هاردوکس500، با سختی بین Hardness HBW=470–530 بهمراه نوعی بتن خاص با مقاومت بسیار بالا و خاصیت زودگیری انتخاب شد.
مسئول طرح اصلاح کانال فلاشینگ زیر پوسته شویی فولاد مبارکه با اشاره به محدودیت های زمانی و مکانی اجرای طرح افزود: این طرح بایستی تنها در زمان محدود شات دان سالیانه واحد نوردگرم که از تاریخ دوم شهريورماه حداکثر به مدت 8 روز برآورد میشد، با احتساب زمانهای موردنیاز برای عملیات پیاده کردن تجهیزات موجود، تمیزکاری و آماده سازي محل اجرای طرح، فعاليت آغاز و اقدامات اصلاحي با مواد جديد با توجه به فضاي محدود و خطر بالا با موفقيت انجام شد.
کارشناس طرحهای بهینه سازی (ISC) امور مهندسی فولاد مبارکه تصريح نمود: از تاریخ 12/6/1392، پس از پایان مراحل اجرایی، این طرح در حال بهرهبرداری است و در این مرحله باتوجه به محدودیتهای زمانی و موانع موجود، دیوارهها در نقاط حساس و حیاتی ترمیم و پوشش داده شد تا پس از حصول اطمینان کامل از صحت عملکرد این نوع پوشش برای مدتهای طولانی، مابقی دیواره ها در آینده و در صورت نیاز به همین روش ترمیم گردد./س