دبیر علمی دهمین کنگره بین‌المللی ام اس اصفهان گفت: 40 درصد تحقیقات پژوهشی و درمانی مربوط به بیماری ام اس کشور توسط مرکز تحقیقات ام اس استان اصفهان که یکی از مراکز مطرح در دنیاست، انجام می‌شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ، مسعود اعتمادی فر، با اشاره به رو به رشد بودن شمار مبتلایان به ام اس اظهار کرد: دهمین کنگره بین‌المللی ام اس اصفهان از اول تا سوم آبان ماه امسال در دانشگاه علوم پزشکی برگزار می‌شود و 50 مهمان خارجی از کشورهای سوریه، روسیه، آرژانتین، آمریکا، کانادا، سوئیس و عمان در آن حضور خواهند داشت.

وی با بیان اینکه 200 مقاله به دبیرخانه ارسال شده است که از این تعداد 197 مقاله داخلی و سه مقاله خارجی بوده است، افزود: محورهای اصلی برگزاری این کنگره شامل شناخت ایمونولوژی ام اس، علائم بالینی ام اس، نشان دادن داروهای خوراکی ام اس و درمان‌های روان شناختی این بیماری است.

دبیر علمی دهمین کنگره بین‌المللی ام اس اصفهان با بیان اینکه امیدواریم برگزاری این کنگره امید را در بیماران استان زنده کند، افزود: ام اس یک بیماری مزمن است که در طولانی مدت با بیمار باقی می‌ماند؛ اما بیماری صعب‌العلاجی نیست و رسانه‌ها وظیفه دارند در این خصوص به جامعه آگاهی دهند.

اعتمادی با بیان اینکه این بیماری معمولا از سنین 20 تا 40 سالگی ظاهر می‌شود، خاطرنشان کرد: ام اس درمان قطعی ندارد و هنوز علت آن ناشناخته است، اما با پرهیز از برخی از آداب نادرست و اعمال تغذیه ص­حیح و فعالیت بدنی می‌توان از عوارض این بیماری کاست.

وی با بیان اینکه اطلاع رسانی در زمینه آمار اذهان عمومی را درگیر شیوع این بیماری در سطح­ جامعه می‌کند، تصریح کرد: به طور کلی در کشور 63 هزار بیمار MS وجود دارد و باید در نظر گرفت ارائه آمارها موجی از حساسیت در مردم ایجاد خواهد کرد.

اعتمادی فر با بیان اینکه از افتخارات کشور تولید داروهای داخلی ام اس است، خاطرنشان کرد: بسیاری از داروهای خوراکی و اصلی بیماران ام اس تولید داخل است که با استقبال زیادی همراه بوده است.

وی با بیان اینکه با رشد علم به ویژه از سال 1990 به بعد درمان و کنترل ام اس رشد قابل توجهی داشته است، افزود: در گذشته بیماران ام اس به دلیل نبود امکانات و داروها در مقابله با بیماری جان خود را از دست می‌دادند، اما امروز این مشکلات رفع شده و شاهد درمان رو به بهبود این بیماران هستیم.

دبیر علمی دهمین کنگره بین‌المللی ام اس اصفهان با اشاره به اینکه استفاده از داروهای خوراکی در درمان ام اس به مراتب بیشتر از داروهای دیگر مفید واقع می‌شود، خاطرنشان کرد: برای نمونه فینگولیمود، نخستین داروی خوراکی و جدیدترین داروی مؤثر در کنترل ام اس است که خوشبختانه در داخل کشور نیز تولید می‌شود.

اعتمادی فر ادامه داد: 90 بیمار بیمارستان الزهرا (س) از داروی خوراکی فینگولیمود استفاده کردند که مصرف این دارو عارضه خاصی به دنبال نداشته و با استقبال بیماران همراه بوده است.

وی تصریح کرد: گران بودن داروهای خارجی ام اس موجب شد تا برای درمان این بیماری از داروهای داخلی با قیمت مناسب‌تری استفاده شود و حتی اثر بخشی برخی داروهای خوراکی تولید داخل در سطح داروهای خارجی است.

دبیر علمی دهمین کنگره بین‌المللی ام اس اصفهان با بیان اینکه ام اس جزو بیماری‌های خاص محسوب می‌شود، تصریح­ کرد: با توجه به مصوبه مجلس ام اس در ردیف بیماری‌های خاص قرار گرفت و برخی داروهای آن مانند زیفرون و بتافرون به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

اعتمادی فر با بیان اینکه انجام ورزش و فعالیت بدنی برای بیماران ام اس بسیار مفید است، افزود: ورزش به عنوان یک راهکار و روشی برای درمان بیماران ام اس مطرح می‌شود و بهترین ورزش‌های توصیه شده به این بیماران شنا، یوگا و البته ورزش‌هایی که خستگی کمتری در پی دارد، است.

وی با اشاره به ا­حداث مرکز تحقیقاتی، پژوهشی درمانی ام اس گفت: بخشی از این مرکز قرار بود تا نیمه نخست آبان ماه امسال افتتاح­ شود، اما نبود اعتبار لازم بهره‌برداری از آن را به تاخیر انداخت.
منبع: ایسنا
برچسب ها: اصفهان ، ام اس ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.