به گفته متخصصین پیاده روی به خصوص در سطوح غیر شیب دار، ساده ترین و مفید ترین ورزش در مبتلایان به پوکی استخوان به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران ؛دکتر سید احمد رئیس السادات دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران و عضو هیات علمی دانشگاه همزمان با روز جهانی پوکی استخوان (۲۸ مهر) عنوان کرد: پیشگیری و درمان به موقع و مناسب پوکی استخوان به عنوان شایعترین بیماری متابولیک استخوان،اولویتی اجتناب ناپذیر در سلامت سالمندان محسوب می‌شود. از نظر بالینی استئوپروز (پوکی استخوان) یک بیماری خاموش است و تا وقتی که شکستگی در استخوان اتفاق نیفتاده باشد درد و شکایت جدی ایجاد نمی‌کند.

وی ادامه داد: با افزایش سن، استئوپروز بطور چشمگیری افزایش می‌یابد، بطوریکه بیش از ۲۰ درصد زنان بالای ۵۰ سال دچار درجات قابل توجهی از کاهش تراکم استخوان هستند و این سبب می‌شود بیشتر در معرض شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان باشند. اثر هورمون‌های جنسی بر فرآیند استخوان‌سازی و بروز پدیده یائسگی (منوپاز) سبب می‌شود روند کاهش تراکم در خانمها  سرعت بیشتری نسبت به مردان داشته باشد. هر چه میزان تراکم استخوان در سنین جوانی بیشتر باشد احتمال پوکی استخوان در سنین بالاتر کمتر می شود.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: تغذیه مناسب در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی و نیز دوران بارداری و شیردهی در کنار فعالیت فیزیکی مناسب و پرهیز از عادات غلط مانند کشیدن سیگار و الکل از مهمترین عوامل پیشگیری کننده از کاهش تراکم استخوان به شمار می‌روند. همچنین  استفاده صحیح و به جا از مکمل‌ها و ویتامین‌ها از جمله کلسیم و ویتامین دی گرچه می‌توانند نقش مفیدی داشته باشند، ولی به هیچ وجه به عنوان  جایگزین تغذیه طبیعی و فعالیت فیزیکی نیستند.

رئیس السادات اظهار کرد:: تشخیص استئوپروز بیشتر مبتنی بر انجام روش‌های آزمایشگاهی و تصویر برداری است. گرافی (عکس ساده) به دلیل حساسیت ناکافی ارزش کمی در تشخیص زودرس استئوپروز دارد. رایج ترین شیوه  برای سنجش تراکم استخوان روش DEXAاست. سنجش تراکم استخوان در خانم‌های یائسه و نیز خانم‌های دارای عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان و نیز همه خانم‌های ۶۵ سال به با لا توصیه می‌شود.

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران  تاکید کرد: خانمهایی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند عبارتند از مبتلایان به کمبود هورمون زنانه استروژن، دارای سابقه فامیلی پوکی استخوان، دیابت و بیماری‌های تیروئید، کلیه و کبد و یائسگی زودرس، همچنین  افرادی که کورتون مصرف می‌کنند در سنین پایین‌تری نیاز به انجام سنجش تراکم استخوان دارند.

وی افزود: استئوپروز یک بیماری چند عاملی است و درمان آن جنبه‌های گوناگونی دارد که همکاری و کار گروهی متخصصان غدد، روماتولوژی، طب فیزیکی و توانبخشی، ارتوپدی، تغذیه و گاه حتی روان پزشکی را می‌طلبد.

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران خاطر نشان کرد: از مهمترین درمان‌های غیر جراحی و غیر دارویی می‌توان ورزش درمانی مناسب را نام برد.

به طور کلی ورزش‌های تحمل کننده وزن، ورزش‌های تعادلی و ورزش‌های راست کننده عضلات ستون فقرات پشتی از بهترین ورزش‌های رایج در مبتلایان به پوکی استخوان به شمار می‌رود. ورزشهای آبی و شنا گر چه در افزایش تراکم مفید نیستند ولی به دلیل اثرات مفید قلبی و عروقی و نیز سودمندی‌شان در ایجاد تناسب اندام از جمله ورزش‌های مورد توصیه به حساب می‌آیند.

پیاده روی به خصوص در سطوح غیر شیب دار، ساده ترین و مفید ترین ورزش در مبتلایان به پوکی استخوان به شمار می‌رود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار