قطع رابطه سیاسی ایران و انگلیس، راه اندازی شبکه پیام (تله تکست) سیما، روز ملی "واتیکان"، اختراع باتری در هلند و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 30 مهر 1392 خورشیدی برابر با 16 ذی الحجه 1434 هجری و 22 اكتبر 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

اعلام قطع رابطه سیاسی ایران و انگلیس (1331 ش)
در روز سی مهر 1331، قطع رابطه سیاسی ایران و بریتانیا پس از تصویب هیئت وزیران تسلیم کاردار سفارت انگلستان در تهران شد و دکتر سید حسین فاطمی وزیر امور خارجه وقت دولت مصدق، آن را اعلام کرد. علت قطع رابطه ایران با انگلستان، بی‌اعتنایی لندن به خواست‌های ملت ایران در احقاق حقوق خود به ویژه در ملی کردن صنعت نفت عنوان گردید.

پس از ده‌ها سال نفوذ بی‌حد و حصر استعمارگران انگلیسی در حکومت ایران از دوران قاجار تا پهلوی، این نخستین بار بود که به حضور انگلستان در ایران، اگرچه به شکل ظاهری، پایان داده شد. هرچند انگلستان، پس از کودتای 28 مرداد 32 بار دیگر در کنار آمریکا، سیاست‌های قبلی خود را در پیش گرفت.

صدور قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره جنگ ایران و عراق (1361 ش)
بنا به تقاضای عراق، موضوع جنگ برای اولین بار با عنوان تبعات طولانی شدن منازعه مسلحانه بین ایران و عراق، در دستور کار سی و هفتمین اجلاس عمومی سازمان ملل متحد قرار گرفت. مجمع عمومی در 30 مهر 22 ( 1361 اکتبر 1982 م) با 119 رأی موافق، 1 رأی مخالف (جمهوری اسلامی ایران)، 15 رأی ممتنع و 20 غایب، قطعنامه 37/3 را تصویب کرد که مهم‌ترین اقدام مجمع در قبال جنگ ایران و عراق به حساب می‌آید. عنوان این قعطنامه خود حاکی از آن بود که آنچه مجمع را وادار به صدور قطعنامه کرد ادامه منازعه است و نه شروع جنگ و تجاوز. همچنین تا زمانی که عراق در داخل خاک ایران پیشروی کرده بود، مجمع، سکوت و انفعال اختیار کرده بود ولی با آزادسازی خرمشهر و عقب‌نشینی و شکست سهمگین رژیم بعث، مجمع به فکر صدور قطعنامه افتاد. وجود تنها یک رأی مخالف به قطعنامه مجمع، جمهوری اسلامی ایران را به کلی از مجمع، در خصوص جنگ عراق با ایران، ناامید کرد.

راه اندازی شبکه پیام (تله تکست) سیما (1374 ش)
تله تکست در ایران با نام شبکه پیام سیما در 30 مهر 1374 با پخش روزانه یک ساعت برنامه به صورت ویدیو تکست کار خود را آغاز کرد. بتدریج با تجهیز گیرنده های تلویزیونی به رمزگشا تله تکست به طور 24 ساعته به دو زبان فارسی و انگلیسی پخش می شود.

درگذشت "محمد بن جیانی" منجم مسلمان اندلسی(471 ق)
ابوعبداللَّه محمد بن جیانی منجم و ریاضی‌دان مسلمان اندلسی در سال 379 ق در قرطبه از شهرهای قدیم اندلس در اسپانیا، متولد شد و تحصیلات ابتدایی خود را در زادگاهش به پایان رساند. سپس به قاهره در مصر رفت و مدتی در آن جا اقامت گزید. جیانی در نجوم و ریاضیات از دانش بسیاری بهره‌منده بود واز مدافعان سرسخت کتاب اصول اقلیدس به شمار می‌رفت. از جمله آثار جیانی که دربارهٔ نجوم به رشتهٔ تحریر درآمده است، می‌توان به کتابی در شرح مقالهٔ پنجم کتاب اصول اقلیدس اشاره کرد.

روز ملی "واتیکان"
واتیکان با وسعتی کمتر از نیم کیلومتر مربع و جمعیتی در حدود هزار نفر در جنوب قاره اروپا، به دور از دریای آزاد، در کشور ایتالیا و در قسمت غربی شهر رم واقع شده است. زبان رسمی کشور کوچک واتیکانْ ایتالیایی و زبان رسمی کلیسا لاتین است. مردم واتیکان پیرو مذهب کاتولیک بوده و واحد پول آن یورو است. حکومتِ واتیکان مذهبی است و تحت نظر رهبر کاتولیک‌های جهان، اداره می‌شود. در حقیقت، واتیکان، مرکز سازمانِ جهانی کاتولیک‌های جهان است. استقلال واتیکان در سال 1929 از ایتالیا به دست آمد. نوع حکومت در کشور واتیکان پاپ‌نشین است. 22 اکتبر سال‌روز انتخاب پاپ ژان پل دوم در سال 1978 روز ملی واتیکان نام‌گذاری شده است.

چاپ نخستین شماره از روزنامهٔ "اختر"(1292 ق)
نخستین شمارهٔ روزنامهٔ اختر به مدیریت آقامحمد طاهر تبریزی در استانبول منتشر شد، اختر، تنهاروزنامهٔ ایرانی بود که در آن زمان به سبک نوین در خارج از ایران چاپ و منتشر می‌شد. در این روزنامه، بسیاری از رجال و بزرگان آن دوره، مقالاتی به چاپ می‌رساندند. روزنامهٔ اختر در ایران، قفقاز، قلمرو عثمانی، هندوستان و عراق از شهرت برخوردار بود.

علاوه بر این‌ها، این روزنامه در پیروزی نهضت تنباکو علیه استعمار انگلیس و در روشنگری و آگاه کردن مردم ایران، نقش داشته است.

ساخت نخستین ماشین فتوکپی (1938م)
نخستین ماشین فتوکپی توسط "چارلزکارلسون "ساخته شد ونامش را زیراکس گذارد که از واژه یونانی زیروگرافی به معنای خشک نویسی گرفته شده است.

درگذشت "پول تریستان برنار" نویسنده فکاهی نویس و انتقادی فرانسه (1947م)
پول تریستان برنار، نمایش‌نامه نویس و رمان‌نویس فرانسوی در هفتم سپتامبر 1866م در شهر برانسون فرانسه به دنیا آمد. طنزی که در برخی نمایش‌نامه‌های تریستان به کار رفته از استادی و جاذبه‌ای برخوردار است که خاص اوست. رمان‌های طنزآمیز و آمیخته با بذله‌گویی و مزاح برنار نیز مانند کمدی‌هایش از پیروزی بسیار برخودار شد. برنار از محبوب‌ترین چهره‌ها در عالم ادب و در جامعه زمان خویش است. نمایش‌نامه‌های کوتاه و فراوان و خنده‌آور او هم سرگرم کننده است و هم تجزیه و تحلیلی است از زندگی طبقه کاسبکار که با طنزی هوشیارانه و هجوی دلپذیر پیش چشم بیننده گذارده می‌شود. از مهم‌ترین آثار برنار می‌توان به کافه کوچک، خاطرات جوان سر به راه و دلدادگان و دزدان اشاره کرد. برنار تریستان سرانجام در 22 اکتبر 1947م در 81 سالگی درگذشت.

اجلاس مقامات انگلیس، فرانسه و اسرائیل در پی ملی شدن کانال سوئز (1956م)
در روز 22 اکتبر 1956م اجلاس وزیران خارجه فرانسه، انگلیس و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پاریس برگزار شد. رژیم اشغال‌گر قدس نیز که در آن زمان، مصر را بزرگ‌ترین دشمن خود در جهان عرب می‌دانست، در نظر داشت با سوء استفاده از این فرصت، ضربه‌ای اساسی بر مصر وارد کند. یک هفته پس از این اجلاس سری، ارتش‌های این کشورها به طور مشترک به مصر حمله کردند، هر چند در رسیدن به اهداف خود، ناکام ماندند.

درگذشت سلطان بن عبدالعزیز آل سعود ولیعهد پادشاه عربستان(2011م)
وی پانزدهمین فرزند ذکور "ملک عبدالعزیز” محسوب می شد که مادرش "حصه بن احمد السدیری” است. این افراد در عربستان موسوم به سدیری ها هستند. رسانه‌های عربستانی از مرگ ولیعهد پادشاه عربستان در یکی از بیمارستان‌های نیویورک خبر دادند. سلطان بن عبدالعزیز آل سعود در سن ۸۵ سالگی به‌علت انتشار بیماری سرطان در نقاط مختلف بدنش، در یکی از بیمارستان های نیویورک جان سپرده است.

اختراع باتری در هلند (1740م)

فیزیکدانی هلندی باتری را اختراع کرد. بدین ترتیب یکی از مشکلات بشر درراه توسعه صنایع و فنون الکتریکی برطرف شد. هدف اصلی از اختراع باتری ایجاد دستگاهی برای جمع آوری و حفظ قوّه الکتریسیته بود.

برخی دیگر از رویدادهای امروز
1838:   سام هیوستون به عنوان رئیس جمهوری کشور مستقل تکزاس آغاز بکار کرد. وی با انتخابات به این سمت برگزیده شده بود. بعدا تکزاس یک ایالت آمریکا شد.
1920:   دکتر تیموتی لیری روانپزشک جنجال برانگیز آمریکایی که توصیه «زندگانی بدون اندوه، حتی با مصرف موادمخدر» می کرد به دنیا آمد و 75 سال عمر کرد.
1938:   نخستین ماشین فتوکپی توسط "چارلزکارلسون "ساخته شد و نامش را «زیراکس» گذارد که از واژه یونانی «زیروگرافی» به معنای «خشک نویسی» گرفته شده است.
1953:   دولت فرانسه به لائوس مستعمره خود استقلال کامل داد.
1954:   آلمان غربی که با اعلام استقلال آن به صورت یک کشور فدرال از سوی سه دولت غربی فاتح جنگ جهانی دوم موافقت شده بود به «ناتو - اتحادیه نظامی غرب» پیوست.
1966:   لونا ـ 12 سفینه شوروی گردش خود را به دور ماه در مدار قمر زمین آغاز کرد.
1973:   قطعنامه 338 شورای امنیت مبنی بر برقراری مجدد آتش بس میان اعراب و اسرائیل در جنگ رمضان (یوم کیپور) تصویب و صادر شد.
1975:   « ونه را ـ 9 » سفینه فضا پیمای شوروی به آرامی درسطح ونوس فرود آمد و به مخابره اطلاعات به زمین ادامه داد
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار