انگليس قصد دارد براي ساخت نخستين نيروگاه هسته‌اي در اروپا از زمان افزايش نگرانيهاي ايمني در سراسر جهان در پي وقوع فاجعه در فوکوشيما ژاپن، قراردادي با شرکت "اي دي اف" فرانسه امضا کند که هزينه‌اش حدود 23 ميليارد دلار براورد مي‌شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز ، بر اساس اين توافق که انتظار مي‌رود روز دوشنبه اعلام شود، اين شرکت فرانسوي هدايت يک کنسرسيوم را با مشارکت از جمله يک گروه چيني به منظور ساخت دو رئاکتور آب فشرده  که توسط شرکت آروا فرانسه طراحي شده است، برعهده خواهد داشت.
برآوردهاي صنعتي با توجه به ديگر طرح‌هاي هسته اي، هزينه اين پروژه را حدود 14 ميليارد پوند يا بيش از 16 ميليارد يورو تخمين مي‌زند.
براساس گزارش روزنامه‌ها از جمله لز اکو فرانسه و ساندي تلگراف انگليس، انتظار مي‌رود گروه عمومي برق هسته‌اي چين (سي جي ان)، شريک قديمي اي دي اف، احتمالا به همراه شرکت ملي هسته‌اي چين (سي ان ان سي) 30 تا 40 درصد سهام اين کنسرسيوم را در دست داشته باشد و آروا 10 درصد ديگر سهام آن را در اختيار خواهد گرفت.
اي دي اف و دفتر نخست وزير انگليس از اظهار نظر در خصوص گزارش رسانه‌ها خودداري کردند.
اين دو رئاکتور که هر کدام 1.6 گيگاوات ظرفيت خواهد داشت، روي هم رفته تقريبا پنج درصد ظرفيت توليد برق انگليس را تشکيل خواهد داد و امنيت انرژي را در اين کشور افزايش خواهد داد.
انگليس قرار است در يک دهه آينده  20 درصد نيروگاه‌هاي فرسوده و آلاينده خود را جايگزين کند.
اين پروژه، صنعت انرژي هسته‌اي را در جهان که از زمان وقوع فاجعه فوکوشيما در سال 2011 تاکنون شاهد لغو طرح‌هاي هسته‌اي بوده است، تقويت خواهد کرد.
آلمان تصميم گرفت انرژي هسته‌اي را از رده خارج کند، ايتاليا يک طرح هسته‌اي را لغو کرد و فرانسه وعده داده است استفاده از انرژي اتمي را از 75 درصد مصرف برق حال حاضر خود به 50 درصد کاهش دهد.
دولت انگليس و احزاب اصلي مخالف از انرژي هسته‌اي حمايت مي‌کنند و احساسات ضد هسته‌اي در اين کشور در مقايسه با ديگر بخش‌هاي اروپا، کم است.

برچسب ها: بین الملل ، انگلیس ، اروپا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار