رييس گروه سوسياليستهاي پارلمان اروپا گفت : ما توافق داريم که راهکار صلح آينده براي حل بحران سوريه فقط روي ميز مذاکره امکان پذير است و راهکار صلح آميز بدون حضور ايران قابل دستيابي نخواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران،"هانس اسوبودا" در پاسخ به سوالي مبني بر نقش جمهوري اسلامي ايران در حل بحران سوريه گفت : ما ديدگاه هاي متفاوتي درباره سوريه داريم ولي بايد از تحرکات تروريستي چه در سوريه و چه در نقاط ديگر جهان پيشگيري کنيم.

وي افزود : تمام طرف هايي که علاقه به حل صلح آميز اين بحران دارند بايد دور ميز مذاکره بنشينند و ايران هم بايد يکي از همين اعضا باشد.

اسوبودا در پاسخ  به اين سوال که چرا اتحاديه اروپا از اعزام تروريستها به سوريه جلوگيري نمي کند گفت : ما در اروپا کشورهاي آزادي هستيم  و نمي توانيم محدوديت سفر ايجاد کنيم ، اما لازم است که به همه اين پيام را برسانيم که همکاري با تروريستها يک جرم است و در اين زمينه بايد پيشگيري کنيم .

وي همچنين با اشاره به فعاليت تروريستها در قفقاز شمالي، سوريه ، عراق ، افغانستان و ديگر نقاط جهان گفت : مبارزه مشترک ايران و اروپا براي جلوگيري از تحرکات تروريستي ضروري است.

اسوبودا با اشاره به ديدارهاي خود با مقامات کشورمان گفت : در هر دو پارلمان يعني ايران و اروپا نيروهايي وجود دارند که گفتمان روابط دو جانبه را تقويت کنند و در گذشته ديدگاه هايي وجود داشت که مانع اين مسئله بود اما اکنون با حسن نيت اقدام به اين کار مي کنيم.

وي اضافه کرد : اين ديدار شروع تازه اي براي روابط ايران و اتحاديه اروپاست چرا که  ايران نقش مهمي در منطقه دارد و شايسته است که نقش تاثيرگذاري در منطقه داشته باشد.

اسوبودا با بيان اين که ايجاد شرايط مناسب براي برداشتن تحريمهاي ايران لازم است افزود : بايد با کوشش و همکاري سعي کنيم تحريم ها را کمتر کنيم و اميدواريم به زودي از اين مرحله غيرخوشايند عبور کنيم چرا که تحريم ها مردم فقير و غير برخوردار را تحت تاثير قرار مي دهد.

وي درپاسخ به اين سوال که اتحاديه و پارلمان اروپا چه برنامه اي براي عاري سازي خاورميانه از سلاحهاي هسته اي دارند گفت : اکنون ميزان بسيار زيادي از سلاح هاي هسته اي در منطقه خاورميانه وجود دارد و اگر کشور ديگري مانند ايران بخواهد به انبوه اين سلاح هاي هسته اي اضافه کند، شايد کشورهاي ديگر هم تمايل به اين کار داشته باشند و بهانه آنها ممکن است اين باشد که ايران به سلاح هسته اي دست يافته است ، پس چرا ما نداشته باشيم.

اسوبودا اضافه کرد : ما کوشش مي کنيم فتواي رهبر ايران را جدي بگيريم و از اين موضوع براي هدف مشترکمان استفاده کنيم تا بتوانيم حق برخورداري ايران از فناوري صلح آميز هسته اي را تامين  و با گسترش سلاح هاي هسته اي در منطقه مقابله کنيم.
برچسب ها: اروپا ، ایران ، تحریم ، سوریه ، بحران ، iran ، europe
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار