به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیتالله عبدالله جوادیآملی امروز در درس تفسیر قرآن که در مسجد اعظم برگزار شد، اظهار داشت: خداوند در قرآن میفرماید: «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا مَا بِصَاحِبِکُم مِّن جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِیرٌ لَّکُم بَیْنَ یَدَیْ عَذَابٍ شَدِیدٍ» و در اینجا از مردم میخواهد که نهضتی الهی را ساماندهی کنند که البته منظور خداوند نهضتی علمی است.
وی افزود: ویژگی این قیام علمی نهضت واحده بودن است و باید گفت تفکر و اندیشه متفاوت از تضارب آراست چراکه بشر در خلوت خویش میتواند فکر کند و پس از آن روی به مباحثه بیاورد به عبارتی میتوان گفت اندیشههای فردی پیش زمینه تضارب آراء هستند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه تفکر نیازمند تنهایی و خلوت است، گفت: آیه شریفه «تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَ فُرَادَى» هم ناظر بر همین حقیقت است در حالیکه برای کامل کردن این تفکرات باید اندیشهها را در جمع مطرح کرد.
وی ادامه داد: آیهای که در ابتدای کلام به آن اشاره شد خطاب به مشرکان بوده چراکه آنها میگفتند الله را قبول داریم ولی در مسئله نبوت پیامبر اکرم (ص) بهانه میگرفتند به همین دلیل خداوند از آنها میخواهد نهضت علمی کنند تا نذیر و بشیر بودن حضرت محمد (ص) بهویژه در بحث معاد اثبات شود.
آیتالله جوادیآملی ویژگی فطرت انسانی را مورد توجه قرار داد و گفت: تفکر موجب شکوفایی فطرت و ذات شده و انسان را به کمال میرساند.
این مفسر قرآن کریم در ادامه به تفسیر قرآن به قرآن اشاره کرد و افزود: در میان آیات این کتاب آسمانی برخی از آنها با یکدیگر ارتباط دارند که میتوانند در بحث تفسیر مورد استفاده قرار بگیرند.
وی ادامه داد: برخی پس از پرداخت خمس و زکات میگویند مال خود را تطهیر کردیم در حالیکه این صحیح نیست و درست آن است که بر اساس قرآن سخن بگوییم که میفرماید «خذ من اموالهم صدقه، تطهرهم و تزکیهم بها» و این بدان معنا است که انسانهای صالح مورد عنایت قرار گرفتهاند و با این کار خودشان را تطهیر کردهاند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم حفظ دین اسلام را به برکت اهلبیت عصمت و طهارت (ع) دانست و خاطرنشان کرد: هر چند آنها در گرفتن حق خود بنا به مصالحی سکوت کردند ولی عاملی برای حفظ اسلام ناب هم بودند./س