وي افزود: در صورتيكه نمايندگان مجلس در اين شرايط سخت اقتصادي از دريافت يارانه منصرف شوند، فداکاري کرده اند، نه اينکه در آمدشان جز اقشار پردرآمد محسوب شود.
وي در خصوص سخنان قادري (رئيس کميته اقتصادي کميسيون برنامه و بودجه) مبني بر اينکه "از ابتدا هم نمايندگان نبايد يارانه دريافت مي کردند"،گفت: حقوق هيئت علمي مجلس بالاي 10 ميليون تومان است، بنابراين در اين صورت سخن آقاي قادري قابل قبول است ولي حقوق نمايندگان مجلس تنها 2 ميليون و 700 هزار تومان است.
***دولت منبعي براي تعيين پردرآمدها و کم در آمدهاي جامعه ندارد
عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي با بيان مطلب فوق اظهار داشت: هم اکنون مشکل دولت اين است که سامانه ي اطلاعاتي براي مشخص کردن قشر پردرآمد و کم درآمد ندارد.
وي تصريح کرد: اين نقص اطلاعاتي مانع از اين مي شود که دراين حوزه يک تصميم درست اتخاذ شود، با اين وجود که قانون نيز صراحتي را براي اينکه چه کساني از دريافت يارانه حذف شود، اعلام نکرده است.
جليلي با بيان اينکه تاکيد قانون بر اين اساس است که هر کسي به ميزان در آمدش بتواند از هدفمندي استفاده کند، گفت: در اين ميان دولت هم موظف است براساس درآمد افراد نسبت به بازپرداخت يارانه نقدي اقدام کند. اين اتفاق بايد مي افتاد ولي تاکنون به درستي اجرا نشده است.
عضو کميسيون برنامه و بودجه با اشاره به اينکه، هم اکنون دولت،پولي را بصورت يکسان به تمام دهک ها مي دهد، افزود: دليل عمده اين مسئله، نبود يک سامانه اطلاعاتي است که بتواند به طور واقعي نشان دهد که در آمد هر فرد ايراني به چه ميزان است.
وي اضافه کرد: سخن برخي از نمايندگان اين است که مي توان براساس سند منزل خودروي شخصي و يا سپرده هاي مالي افراد در اين زمينه تصميم گيري کرد ولي آنچه واقعيت دارد اين است که اکثر اين خدمات کالاهاي اساسي که اقشار جامعه دريافت مي کنند، ما به ازاي آن بدهي دارند، يعني جز دارايي ها حساب نمي شود و يک سرمايه اي است که معادل آن بدهي پرداخت مي کنند.
***سامانه مالياتي کشور فراگير نيست
جليلي با بيان اينکه بهترين مبنا براي مشخص کردن اقشار کم درآمد و پردرآمد "سامانه مالياتي" است، اظهار داشت: اما اين سامانه به اندازه اي که بتواند تمام اقشار جامعه را پوشش دهد، فراگير نيست.
وي افزود: بنابراين اينکه رويکرد 3 دهک حذف شود هيچ مبناي علمي و محاسباتي ندارد. چرا كه بعنوان مثال نمي دانيم که سقف و کف درآمد دهک هشت جامعه چه قدر است و اين يک ابهام محسوب مي شود.
***ورود به اصلاح قانوني که ابهام دارد، منطقي نيست
عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس با تاکيد برمطلب فوق تصريح کرد: رويکرد عقلاني دراين مسئله اين است که اگر در اجراي قانون اشکالاتي وجود دارد، بصورت يک جا و جامعيت بيشتر اقدام به اصلاح آن کنيم.
وي افزود: بهتر است هر قانوني که تصويب مي شود هر يک سال يا دو سال که از عمر تصويبش مي گذرد آن را بازنگري کنيم و در صورت نياز به اصلاحات، آن را اصلاح کنيم.
***اصلاح اين چنين يارانه ها رفع کسري بودجه دولت است
جليلي با بيان اينکه، طرح اين مسئله تنها به صورت ذهني مدل سازي شده است، افزود: اين پيشنهاد که بصورت ذهني مدل سازي شده و بعد اصرار بر آن مي کنيم که هر چه زودتر اجرا شود، منطقي نيست.
عضو کميسيون برنامه و بودجه تصريح کرد: هم اکنون بحث هاي مطرح شده در اين حوزه، تلاشي است براي اينکه دولت کسري بودجه نداشته باشد، يعني تلاش براي رفع کسري بودجه دولت است.
وي اضافه کرد: بنابراين آنچه که بيشتر اهميت دارد، رفع کسري بودجه دولت است نه منطقي کردن هدفمندي يارانه ها.
***تصويب حذف پردرآمدها در کميسيون شکننده بود
جليلي با اشاره به اينکه از مجموع 20 راي داده شده، 11 راي موافق در مقابل 9 راي مخالف موجب تصويب اين طرح در کميسيون شد، گفت: اين طرح فردا در ضمن علني ارائه مي شود و تصميم آخر را تمام نمايندگان مجلس جهت تصويب يا عدم تصويب مي گيرند.
وي افزود: با توجه به اينکه اين طرح با يک راي شکننده تصويب شد، احتمال مخالفت با آن وجود دارد.
***"3ماه" مبناي زماني براي محيا کردن سامانه اطلاعاتي توسط دولت است
اين نماينده مردم در مجلس نهم با اشاره به مطلب فوق، اذعان داشت:اگر دولت نتواند در اين مدت سامانه اي را محيا کند، اين زمان افزايش خواهد يافت.
جليلي با بيان اينکه، پردرآمدها به معني واقعي نبايد از سهم يارانه استفاده کنند، درست است افزود: اما اينکه سازوکار تشخيص آن در اختيار دولت يا خير، محل مناقشه است.
***در صورت حذف پردرآمدها، ميزان يارانه پرداختي تغييري نمي کند
عضو کميسيون برنامه و بودجه با بيان اينکه ميزان يارانه دريافتي مردم هما 45500 تومان مي ماند، گفت: ميزان دريافتي مردم فرقي نخواهد کرد و همان 45 هزار و 500 تومان به حسابشان واريز خواهد شد.
جليلي تصريح کرد: سخن قانون در اين زمينه اين است که تمام آحاد جامعه نسبت به کليه خانوارهاي ايراني از اين يارانه نقدي بهره ببرند ولي ملاک پرداختي ما، بايد بر مبناي درآمد باشد.
***ما قانون را سرسري اصلاح مي کنيم
نماينده مردم خوزستان و مسجد سليمان در خانه ملت با بيان اينکه هنوز مشخص نيست که هر دهک به چه ميزان يارانه دريافت خواهد کرد، گفت: چرا بايد هم اکنون دهک 1 و 2 و 3 و ... به صورت يکسان يارانه اي را دريافت کنند؟ ما قانون را سرسري اصلاح مي کنيم نه اينکه اصلاح کنيم تا جامعيت پيدا کند.
جليلي افزود: اگر قرار است قانوني را اصلاح کنيم، بايد به گونه اي باشد که براي اقشار کم درآمد و آسيب پذير استفاده از يارانه، رفاه عمومي را درپي داشته باشد و اقشاري که به نسبت درآمدشان بيشتر مي شود، سهم شان از يارانه تغيير کند.
وي بيان داشت: هم اکنون "حذف 3 دهک" در حد يک حرف است و مبنايي ندارد و معلوم نيست بر چه اساسي قرار است اين دهک ها را حذف کنيم.
***تصميم نمايندگان غير کارشناسي بود
عضو کميسيون برنامه و بودجه گفت: اين اقدام هرگز نمي تواند قانون را ترميم کند و ميزان راي هاي صادره، نشان مي دهد که تصميم آنها بدون مطالعه و کارشناسي بوده است.
وي خاطرنشان کرد: اگر قرار است اصلاحي انجام شود، بايد رويکرد آن منجر به جامع تر و عملياتي تر شدن قانون شد، نه اينکه يک ابهام به ابهام هاي پيشين اضافه شود.
***هدف مجلس حل مشکل دولت نيست بلکه حل مشکل مردم است
اين نماينده مردم در مجلس نهم با تاکيد برمطلب فوق، تصريح کرد: هدف ما در مجلس، حل مشکل مردم، کاهش تحميل فشار اقتصادي بر آنها، جلوگيري از روند کنوني تورم، جلوگيري از گسترده شدن وضعيت قاچاق و راند در کشور و اينکه اجازه ندهيم، هزينه هاي ناکارآمدي دولت از جيب مردم پرداخت شود.
وي ادامه داد: بنابراين، اين مسائل نشان مي دهد، نمايندگاني که اين پيشنهاد را به اين گونه تصويب کرده اند، در حال رقم زدن يک مشکل ديگر هستند نه اينکه گره اي را ازاقتصاد کشور باز کنند.
***دفاع نمايندگان موافق اين طرح، احساسي است
جليلي با بيان اينکه، مخالفت بنده به دليل بي برنامگي اين افراد در ارائه پيشنهاد شان است، اذعان داشت: دفاع از اين پيشنهاد، يک دفاع ناقص است و هيچ مبنايي براي تصويب ندارد.
وي افزود: مطمئنا اين طرح در يک فضاي احساسي تصويب شده است، در حالي که بايد اين فضا،منطقي شود.
***آيا ايران 30 ميليون پردرآمد دارد؟
جليلي با مطرح کردن پرسش فوق،ادامه داد: اين تصميم 30 ميليون نفر را در جامعه تحت تاثير قرار مي دهد و در صورتي که به همين روال تصويب نهايي شود، بسياري از افراد را دچار مشکل مي کند.
***اين پيشنهاد تر و خشک را با هم مي سوزاند
عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اينکه اين تصميم شتاب زده بود، افزود: فعلا دولت سامانه اطلاعاتي کاملي براي تصميم گيري ندارد.
جليلي اضافه کرد: اگر مبنايي براي اين پيشنهاد اتخاذ کنيم، منطقي مي شود ولي با اين روند کنوني، تر و خشک باهم مي سوزد.
***چرا دولت خود براي اجراي اين طرح پيش قدم نمي شود؟
در ادامه، حسينعلي حاجي وليگاني نماينده مردم اصفهان و شاهين شهر در خانه ملت با مطرح کردن پرسش فوق، افزود: رايي که در کميسيون تصويب شد يک راي شکننده بود و با اختلاف يک راي تصويب شد.
وي ادامه داد: علت راي ندادن اين تعداد از اعضاي کميسيون اين بود که معتقدند دولت بايد اين مسئله را در اصلاحيه لايح بودجه ذکر مي کردو حالا که دولت در تامين منابع و پرداخت يارانه دچار مشکل است، چرا خود اين پيشنهاد را مطرح نکرده و منتظر طرح مجلس مانده است.
عضو کميسيون برنامه و بودجه با بيان اينکه مشخص کردن قشر پردرآمد و کم درآمد بستگي به روش اجرايي دولت دارد، گفت: اگر اين 30 درصد از مجموع يارانه بگيران کشور کسر شدند، تنهاي کسري بودجه دولت رفع مي شود و چيزي به ميزان يارانه مردم افزود: نمي گردد.
***دولت 14 هزار ميليارد تومان کسري منبع براي تامين پرداخت يارانه دارد
حاجي دليگاني با بيان اينکه درآمد سالانه دولت از طريق هدفمندي يارانه ها 28 هزار ميليارد تومان است، افزود: اما نقدينگي پرداختي که هر ماه وازير هرسري 110 هزار نفر به جمعيتش اضافه مي شود، 42 هزار ميليارد تومان است.
وي تاکيد کرد: يعني دولت 14 هزار ميليارد تومان کسري منبع براي تامين پرداخت نقدينگي دارد.
انتهاي پيام/
بابا تو رو خدا اون کارگرا رو نگاه کنین که با چه عذابی صبح تا شب کار میکنن واسه ماهی 700-800تومن که اونم نصفش میره واسه اجاره
من حاضرم با مدرک لیسانسم با یک سوم حقوق اقشار کم درامدمون که 2700000 هست مثل . . . کار کنم
پس انداز من جوابگوی افزایش رهن سالیانه منزل نیست . امسال پنج میلیون رهن و دویست و پنجاه هزار تومان اجاره زیاد شد.
فکر کنم فقط سال قبل صدها میلیون آپارتمان های ایشان گران شد.واقعا باید چکار کرد؟
معمولا پولدارا حساب های بانکی تپلی دارند !