روزنامه گاردين چاپ انگليس، نوشت ايران براي اينکه ثابت کند توانسته است پهپاد آمريکايي "اسکن ايگل" را به توليد انبوه برساند نسخه اي از اين نوع هواپيما را به روسيه داده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين روزنامه در شماره امروز خود در اينترنت در مقاله اي به قلم "سعيد کمالي دهقان" نوشت: ايران نسخه اي از يک پهپاد جاسوسي آمريکايي را به روسيه داد و نشان داد که نيروهاي نخبه اين کشور با مهندسي معکوس موفق شده اند اين وسيله پرنده غيرسرنشين دار (پهپاد) به نام "اسکن ايگل" را به توليد انبوه برسانند. ايراني ها يک سال قبل توانستند اين پهپاد را شکار کنند.

رسانه هاي ايران روز يکشنبه اعلام کردند نسخه اي از پهپاد اسکن ايگل در حاشيه نشستي در تهران ميان فرزاد اسماعيلي ، فرمانده دفاع هوايي (قرارگاه) خاتم الانبيا ، که مرکز نظامي و صنعتي سپاه پاسداران انقلاب ايران است ،‌ و ويکتور بوندارف فرمانده نيروي هوايي روسيه تحويل وي داده شد. 

در دسامبر 2012 يکي از فرماندهان سپاه با اعلام اينکه نيروهاي وي به يک اسکن ايگل دست يافته اند وعده داد تهران به توليد انبوه اين پهپاد خواهد پرداخت. 

اسماعيلي پس از ديدار با بوندارف گفت: پهپاد ساخت سپاه پاسداران انقلاب جمهوري اسلامي نمادي از توانايي هاي فني ايران اسلامي است و ما امروز يک مدل واقعي از آن را به نيروي هوايي روسيه و مردم روسيه هديه کرديم .

ايران ابتدا دو سال قبل وقتي سپاه پاسداران يک پهپاد را به نمايش گذاشت اعلام کرد يک پهپاد آمريکايي را ، ظاهرا از نوع آر کيو 179 سنتينال ، بر زمين نشانده و به دست آورده است.

از آن پس ، ايراني ها در فناوري توليد پهپاد پيشرفت کرده اند. آنها تعدادي از پهپادهاي آمريکايي و اسرائيلي را که نيروهاي نخبه آنها سرنگون کرده بودند به نمايش گذاشتند. حسن نصرالله ، رهبر حزب الله لبنان نيز اکتبر گذشته گفت پهپادي که اسرائيل آن را سرنگون کرد در لبنان مونتاژ  اما در ايران طراحي شده بود. 

تلويزيون ايران ماه فوريه برنامه اي را پخش کرد که در آن يک فيلم و تعدادي عکس نشان داده شد که از پهپاد آر کيو170 که در سال 2011 شکار شده بود به دست آمده بود. اين برنامه همچنين تصاويري را از چيزي نشان داد که خط توليد پهپاد اسکن ايگل در ايران است.

مرضيه افخم ، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران اين ماه گفت گفتگوهايي ميان تهران و مسکو در خصوص سامانه هاي اس 300 جريان دارد. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار