وزير راه و شهرسازي گفت: براي ارائه خدمات راهداري متوسط ساليانه نياز به اعتبار 5 هزار ميليارد توماني داريم در حالي که بودجه فعلي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي کمتر از 600 ميليارد تومان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، عباس آخوندي در مراسم توديع افندي زاده رئيس سابق سازمان راهداري و معارفه داوود کشاورزيان رئيس جديد اين سازمان با بيان مطلب بالا گفت: در حالي که براي ارائه خدمات متوسط در راهداري‌ ها ساليانه بودجه اي در حدود 5 هزار ميليارد تومان مورد نياز است ولي بودجه فعلي سازمان راهداري تنها 600 ميليارد تومان است.
 
وي افزود: من نگران وضعيت راههاي ايران هستم چرا که راهها با توجه به مسئله فرسايش و بار ترافيکي نيازمند مراقبت و مديريت مداوم دارند.  
 
وزير راه و شهرسازي با اشاره به اين که در حدود 220 هزار کيلومتر راه ساخته شده در کشور وجود دارد، اظهار داشت: اين سرمايه عظيم که نحوه استفاده بهينه از اين انباشت سرمايه بايد در دستور کار قرار گيرد.  
 
وي با بيان اين که در حال حاضر عمده بودجه وزارتخانه راه و شهرسازي در راه سازي متمرکز شده، اظهار داشت: هم اکنون 120 هزار ميليارد ريال راه در دست ساخت داريم در حالي که بودجه اي که در دست داريم کمتر از 5 هزار ميليارد تومان با تخصيص ده درصد است.
 
وي با تاکيد براينکه بايد زمينه يک توسعه پايدار در حوزه حمل و نقل و راهداري کشور فراهم شود ادامه داد: اين که مردم يک راه صريح و ايمن براي تردد مي‌خواهند حق طبيعي آن است و اين مسئله نشان مي‌دهد تا چه حد بايد ايمني راههاي مورد توجه قرار گيرد.  
 
وي با تاکيد بر راهداري الکترونيک در کشور گفت: بحث ايمني راه و مديريت هوشمند راه‌هاي ايران از جمله مسائلي است که بايد به صورت جدي در دستور کار قرار گيرد.
 
وي افزود: اين که ايمني را فقط زماني که حادثه‌اي دلخراش در جاده روي مي‌دهد مورد توجه قرار دهيم اين کفايت نمي‌کند چرا که جاده يک سرويسي است در اختيار مردم که همه انتظار دارند با ايمني کامل از آن تردد کنند.  
 
وي با اشاره به اين که آمارها نشان مي‌دهد علي رغم توسعه وسيع کار و مسير تردد در کشور قدر مطلق حوادث در ايران کاهش يافته اظهار داشت: با وجود اين مسئله باز هم فاصله ايمني ايران در مقايسه با کشورهاي پيشرفته بسيار زياد است.  
 
وي در خصوص الکترونيکي کردن راهها گفت: بايد هر چه سريعتر از موضوع راهداري الکترونيک و نيز استفاده از فناوري it در مديريت شبکه راهها استفاده کنيم.
 
وزير راه و شهرسازي با اشاره به دستور خود به رئيس سابق سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي گفت: با توجه به اين که عمده تردد کشور در ده هزار کيلومتر جاده صورت مي‌گيرد،‌من از آقاي افندي زاده خواستم که هر چه سريعتر زمينه تجهيز اين ده هزار کيلومتر راه را به دوربين هاي الکترونيک و سيستم هاي فناوري it مجهز کنند.  
 
وزير راه ادامه داد: اين موضوع را همچنين الان نيز از آقاي کشاورزيان رئيس جديد سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي مي‌خواهم تا با تبديل کردن اين ده هزار کيلومتر به چند پروژه روشن زمينه حضور بخش خصوصي جهت سرمايه گذاري براي الکترونيک کردن اين راهها را فراهم کند.  
 
وزير راه و شهرسازي با بيان اين که در بسياري از کشورها مردم در حومه شهرها زندگي مي‌کنند گفت: زندگي در حومه نيازمند يک حمل و نقل ايمن،‌سريع و مطمئن است و بايد بحث حمل و نقل حومه و نيز عمومي در دستور کار سازمان راهداري قرار گيرد.  
 
آخوندي با اشاره به اين که ما در عصري زندگي مي‌کنيم که اقتصاد و تجارت کشورها کاملا با هم در ارتباط است تصريح کرد: بحث کريدورهاي شمال و جنوب، شرق و غرب از ديگر موضوعاتي است که بايد در دستور کار سازمان راهداري قرار گيرد.  
 
آخوندي با بيان اين که در حال حاضر در بسياري از جاهاي کشور پايانه‌هاي مرزي خوبي وجود ندارد گفت: توجه ويژه به کريدور شرق و غرب و شمال و جنوب از جمله مسائلي است که با يک توجه ويژه مي تواند کشور را مجهز به پايانه هاي مطلوب نمايد.  
 
وزير راه و شهرسازي در خصوص انديشه پنجره واحد نيز گفت: ممکن است در حال حاضر کشور ما به دلايلي نتواند با کشورهاي ديگر پنجره واحد داشته باشد ولي در داخل کشور ما مي توانيم از يک پنجره واحد به ويژه در پايانه هاي کشور برخوردار باشيم.  
 
وي بخشي از مشکلات موجود در حوزه حمل و نقل را مربوط به کمبود اقتصاد و تخصيص بودجه دانست و گفت: البته بخش ديگري از مشکلات حوزه حمل و نقل کشور فرآيندي است و بايد از طريق مذاکره امضاي پروتکول و .... حل و فصل شود.  
 
وزير راه و شهرسازي در اين ارتباط به سفر اخير خود به ترکيه اشاره کرد و گفت: در سفري که به ترکيه داشتم با انجام مذاکراتي موضوع توقف تردد و حمل و نقل پيش آمده ميان دو کشور را حل و فصل کردم.  
 
وزير راه و شهرسازي با تاکيد برحضور پررنگ تر بخش خصوصي در حوزه حمل و نقل گفت: براي فراهم کردن فضاي سرمايه گذاري خارجي و مشارکت بخش غيردولتي در اين حوزه بايد دولت به بخش خصوصي اعتماد کند.
 
وي ادامه داد: ما نمي‌توانيم با اعمال سياست بخش خصوصي را هر چه بيشتر به سمت حوزه حمل و نقل هدايت کرده و حمل و نقل کوچک مقياس را به حمل و نقل بزرگ مقياس تبديل کنيم.  

برچسب ها: وزیر ، راه ، شهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار