استاد حوزه و دانشگاه‌های اردبیل گفت: سرمنشا قبولی طاعات و عبادات هر شخص مومن و متدین ولایت‌مداری اوست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل/ علی بابایی‌کهن امروز در مراسم گرامیداشت عید غدیر‌خم که در حوزه علمیه الزهرا (س) اردبیل برگزار شد، اظهار داشت: بنای اسلام بر 5 مورد نهاده شده است که شامل حج، زکات، روزه، نماز و ولایت است.

وی گفت: مهمترین این‌ها و سر منشاء همه این احکام ولایت است به طوری که اگر ولایت نباشد هیچ یک مورد قبول واقع نمی‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه‌های اردبیل ولایت را حق تصرف و به دست گرفتن اختیار معنا کرد و افزود: ولایت به دو شاخه عمده تقسیم می‌شود که شامل ولایت تکوینی و تشریعی است.

بابایی‌کهن ادامه داد: در ولایت تکوینی یعنی اینکه خداوند هر لحظه در باطن موجودات در حال سرپرستی است و در تکوین عالم امورات را به ائمه اطهار(ع) سپرده است.

وی تصریح کرد: ائمه اطهار تمام فیوضات را از اطراف خداوند دریافت می‌کنند و بین تمام موجودات تقسیم می‌کنند.

استاد حوزه و دانشگاه‌های اردبیل نوع دوم ولایت را ولایت تشریعی توصیف کرد و یادآور شد: این نوع ولایت فقط مخصوص موجود مختار است یعنی موجود مختار با اختیار خودش، اختیار خود را به خدا بسپارد.

بابایی کهن هدایت و ضلالت افراد را بر مبنای ولایت آنها دانست و خاطرنشان کرد: خداوند نظام عالم را طوری تنظیم کرده که هر کس ذره‌ای در این جهان منییت داشته باشد در آخر مشخص و معین می شود و در نهایت بالاخره روزی جلوی ولایت خود نمایی خواهد کرد.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه اذعان داشت: سرپیچی از فرمان ولایت فقیه نتیجه‌ای جز گمراهی نخواهد داشت چرا که بشر در سایه ولایت و رهبری صالح است که می‌تواند ره به سعادت ببرد/س.

برچسب ها: اردبیل ، دلبستگی ، به ، ولایت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.