دنباله‌دارها كه اجرام نوراني در آسمان هستند كه هميشه به سمت خورشيد در حال حركت مي باشند منابع انرژي مانند ستاره‌ها نيستند.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران؛ دنباله دارها يكي از اعضاي "منظومه شمسي" هستند كه در رده ستارگان و منابع توليد انرژي قرار نمي‌گيرند و دنبال دارها اجرامي هستند كه در فضا سفر كرده و جابجا مي شوند و چهره اي زيبا و تماشايي را از خود در آسمان به نمايش مي‌گذارد.

اين دنباله دارها از مواد منجمد از يخ، گاز و غبار درست شده است و زمانيكه اين كره منجمد به خورشيد تنها ستاره منظومه شمسي نزديك مي‌شود به دليل گرماي خورشيد يخ آن ذوب شده و به صورت گازها و غبارهاي در انتهاي آن ها در‌آسمان ديده مي شود.

اطراف هسته اين جرم توسط گازها و غبارها پوشيده مي شود و هسته دنبال دارها قطري چند كيلومتري دارد كه يكي از اجزاي اصلي آنها محسوب مي شود.

گيسو كه توده اي از ابر مانند سر دنباله دارها با قطر چند صد هزار كيلومتر است و به كمك بر هم كنش با تابش خورشيد قابل آشكارسازي است دومين عضو اصلي دنباله دارهاي محسوب مي شود.

آخرين بخش و ساختار دنباله دارها دنباله آنها است كه به دو دسته دنباله گرد و غباري و دنباله گازي تقسيم مي شوند.

دنباله هاي گرد و غباري در لحظه انعكاس نور خورشيد به رنگ زرد كمرنگ ديده مي شوند كه تقريبا همان طيف خورشيد است و دنباله هاي گازي به دليل وجود مونوكسيد كربن يونيزه co+  به رنگ آبي ديده مي شود كه اين دنباله‌ها مي‌تواند طولي به اندازه صد ها ميليون كيلومتر داشته باشند./ح

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار