اگر ما تئاتر دولتي داريم به چه دليل بايد 20 درصد از فروش نمايش در اختيار سالن‌ها قرار بگيرد در واقع ما سالن نمايش دولتي را اجاره ميكنيم.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران شب گذشته برنامه مجله تئاتر با حضور "رضا كيانيان" بازيگر، سينما‌،‌تئاتر و تلويزيون و" آتيلا پسياني" به موضوع تئاتر خصوصي پرداخت.
"آتيلا پسياني" بازيگر سينما،  تئاتر و تلويزيون ابتدا در پاسخ به سوال مجري مبني بر بحث زمان تئاتر خصوصي عنوان كرد: ما اكنون تئاتر خصوصي نداريم اما دولت با تئاتر برخورد خصوصي مي‌كند.

همچنين در درجه اول براي خصوصي شدن به حمايت نياز داريم. چرا كه گروههاي تئاتري در طول سال فعاليت كرده اما به ناچار مكان دولتي در  اختيارشان است. و بايد 20 درصد فروش نمايشش را به دولت دهد.

وي تئاتر را دولتي خواند و گفت: توليدكننده تئاتر در ايران تنها مركز هنرهاي نمايشي بوده و اين موضوع حاكي از دولتي بودن است و هر چه زودتر بايد از پيشرفت روند دولتي بودن جلوگيري شود.

"پسياني" با اشاره به پرداخت 20 درصدي به سالن‌هاي نمايش تصريح كرد :اگر ما تئاتر دولتي داريم به چه دليل بايد 20 درصد از فروش نمايش در اختيار سالن‌ها قرار بگيرد در واقع ما سالن نمايش دولتي را  اجاره ميكنيم.

وي در خصوص گم شدن 10 ميليارد  در مركز هنرهاي نمايشي اظهار داشت: پولي به مبلغ 10 ميليارد در مركز هنرهاي نمايشي گم شد و معلوم نيست  اين پول كجا رفته اين موضوع در حالي است كه اغلب كارگردانان و گروههاي تئاتري از مركز هنرهاي نمايشي طلبكار هستند.

"پسياني" بيان كرد: دولت بايد براي خصوصي شدن به ما كمك كند و زمين يا مكاني متروك  در اختيارمان بگذارد تا ما در انجا سرمايه گذاري كنيم و آن مكان را به صحنه تئاتر تبديل كنيم.
وي اقتصاد تئاتر را ضعيف خواند و تاكيد كرد: اقتصاد تئاتر به قدري ضعيف است كه كسي نمي تواند از راه تئاتر زندگي كند.

همچنين ما به گذرهاي فرهنگي نياز داريم كه همه اين ها بستگي به سعي و همت ما دارد.
"پسياني" از مرادخاني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خواهش كرد و گفت: ما سالهاست شما را مي شناسيم و مي‌دانيم عدالت را زير پا نميگذاريد و از شما مي‌خواهيم كه تكليف تئاتر مملكت را روشن كنيد و چنانچه تئاتر دولتي بوده پس بايد سوبسيد دهد و چنانچه تئاتر به دنبال خصوصي شدن است باز هم كمك شما را لازم داريم.

"پسياني" در پايان به استفاده از چهره عليرضا خمسه در نمايش "عرق خورشيد اشك ماه" خاطرنشان كرد:  از چهره خمسه نمي خواستم كه فقط سود ببريم و آن را به عنوان اسم مطرح كنم بلكه با توجه به نمايش از امكانات بازيگري او استفاده كردم.

رضا كيانيان بازيگر سينما تئاتر و تلويزيون در ادامه برنامه گفت: هر جاي دنيا تئاتر دولتي بوده دچار شكست شده و وقتي دولت كارفرماست رفاقت به وجود آمده و ديگر كسي به فكر بازگشت سرمايه نيست.

وي ادامه داد: تئاتر دولتي به لحاظ محتوايي به فكر تعريف از مواضع كلي حكومت و دولت است  اما سرمايه خصوصي تلاش مي كند تا پولش برگردد و از نيروهاي خوب استفاده خواهد كرد.

"كيانيان" بيان كرد: هيچ رقابت و جريان تئاتري بين كروهها وجود ندارد چرا كه تئاتر خصوصي نداريم و من معتقدم يك گروه تئاتر بايد مكان سالن و پاتوق داشته باشد تا بتواند رشد  كند.

وي گفت: من در گروه تئاتري بزرگ شدم كه متكي بر كمك دولت نبوده  اما سالهاست مركز هنرهاي نمايشي تعدادي سالن دارد و طبق ن وبت ا ين سالن ها به گروهها داده مي شود.

"كيانيان" افزود: زمانيكه تعداد سالن كم است بايد از مكانهاي ديگر استفاده كنيم به عنوان مثال ما چنيدن برج در تهران داريم و همه برج ها نيز لابي دارد و اين لابي ها مي‌تواند صحنه تئاتر شود.
وي با اشاره به ايراد برخي ها براي استفاده از چهره ها در تئاتر تصريح كرد: چنانچه ما مشغول باشيم و كار كنيم از ديگران ايراد نخواهيم گرفت و به نظر من كسانيكه پيشرفت ندارند در كا ر بقيه جستجو كرده تا ا يراد پيدا كنند.

"كيانيان" گفت استفاده از چهرها در تئاتر هيچ تاثيري ندارد چرا كه اگر مردم با يك چهره سينماي و تئاتر دسترسي نداشته باشند مي توانند از طريق تئاتر با آنها ارتباط برقرار كنند .

من در جهت نمايش حركت كرده و هيچ سبكي استفاده نمي‌كنم

در بخش دوم برنامه مجله تئاتر به نقد نمايش عرق خورشيد اشك ماه پرداختم
"آتيلا پسياني" كارگردان نمايش "عرق خورشيد، اشك ماه" عنوان كرد: تئاتر تجربي تا حدودي از لابي‌هاي گروه بازي فاصله دارد و  "عرق خورشيد،‌اشك ماه" نمايشي است كه نشانه‌هايي دارد كه قبل از شروع نمايش آنرا به مخاطب معرفي مي كند.

وي ادامه داد: گفتماني در "عرق خورشيد، اشك ماه" وجود دارد كمه هر كدام از بازيگران درگير ذهن خودشان هستند به قدري كه در اين نمايش رابطه ظالم و مظلوم را نشان مي دهد.

"پسياني" گفت از رضا گوران  تشكر مي‌كنم كه او و بازيگران در نقش هاي مختلف به من كمك كردند.

وي در پاسخ به سك نمايش گفت من براي هيچ نمايشي هيچ سبكي را در نظر نمي‌گيرم و هر لحظه در جهت پيشبرد نمايش حركت مي‌كنم اما برخي اوقات ممكن است از چندين سبك در نمايشم استفاده كنم.

"رضا كيانيان" بازيگر نمايش "عرق خورشيد، اشك ماه" عنوان كرد: من دنيايي براي خودم دارم و كار خود را انجام مي‌دهم و چنانچه  از من دعوت كنند طبق پروژه متن را مي‌خوانم و بازي مي‌كنم.

وي ادامه داد دوست ندارم در نقش ثابتي بازي كنم و تاكنون هم پررويي من باعث شده چند سالي از من مردم نقش ثابتي  نببنند.
"كيانيان" خاطرنشان كرد: برخي بازيگران در برهه‌اي از زمان در عرف هستند و من هم در  دوران چهل سالگي در تئاتر در عرف بودم اما كسي از من  استفاده  نكرد و باعث شد كه به سمت و سوي سينما و تلويزيون بروم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.