آیت الله سید علی حسینی میلانی با بیان اینکه امامت به معنای جانشینی رسول خدا انتخابی نیست و تنها به امر الهی صورت می‌گیرد گفت: در هر جریانی در تاریخ اسلام امامت بلافصل علی (ع) مطرح شده است.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، آیت‌الله سیدعلی حسینی میلانی در مراسم ششمین اجلاس بزرگداشت غدیر که در هتل الغدیر مشهد مقدس برگزار شد، اظهار کرد: تأکید خداوند متعال بر امر ولایت و امامت امیرالمومنین (ع) به این خاطر است که امامت حضرت علی (ع) امری الهی است و همانطور که نبوت خود امری الهی و آسمانی است.

استاد حوزه علیمه خاطرنشان کرد: امامت به یدالله است و هرگز امت در انتخاب امام نقشی ندارد، امامت به معنای جانشینی رسول خدا انتخابی نیست و تنها به امر الهی صورت می‌گیرد.

میلانی با بیان اینکه هدف از برگزاری چنین مجالس و محافلی تعظیم شعائر اسلام است تصریح کرد: روز غدیر روزی متعلق به پیامبر اسلام (ص)، امیرالمومنین (ع) و اسلام و مسلمانان است.

وی با تأکید بر این غدیر باید در تاریخ بماند و همچنان باید احیا شود افزود: هدف دیگر از برگزاری این مجالس این است که ما ارادت و اخلاص و تشکر خود را به پیامبر اسلام (ص) ابراز کنیم و از زحماتی که برای هدایت جامعه مسلمانان کشیده‌اند قدردانی به عمل آوریم.

میلانی هدف سوم در ارتباط با برگزاری مجالس گرامی‌داشت غدیر را گفت‌وگو پیرامون امر ولایت امیرالمومنین (ع) در مورد واقعه غدیر خم دانست و خاطرنشان کرد: باید در این مجالس بحث‌هایی ارائه شود که تقویت کننده ایمان شیعیان و به ویژه جوانان شیعه باشد.

وی با اشاره به اینکه برخی بزرگان ما گفته‌اند «مجلسنا مدرسنا» بر ضرورت فهم و درک واقعه غدیر تأکید کرد و گفت: تمام مجالس مربوط به اهل بیت (ع) باید محتوا و مطلب داشته باشد.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه جانشین پیغمبر (ص) باید معصوم باشد بیان کرد: جانشین پیغمبر پس از ایشان باید افضل الخلق باشد و این محقق نمی‌شود مگر به امر الهی، این که جمعی بنشینند و کسی را به عنوان خلیفه انتخاب کنند هرگز به آن فرد مشروعیت نمی‌دهد و تصرفات او را شرعی نمی‌کند.

میلانی امامت را امری دانست که از ابتدای آغاز رسالت پیامبر اسلام همواره و به تکرار مورد توجه ایشان بوده است و افزود: باید بدانیم که امامت امیر مومنان علی (ع) از مهم‌ترین موضوعات اسلام است.

وی با اشاره به زحماتی که پیامبر اسلام (ص) در تحقیق امامت داشته‌اند خاطرنشان کرد: مسئله امامت آنقدر مهم است که امام رضا (ع) در روایت مفصلی در اصول کافی در تعریف امام مطالبی را فرموده‌اند که باید با جدیت زیاد مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد.

میلانی با مراجعه به برخی منابع اهل سنت و با تأکید بر این که ارجاع به منابع اهل سنت صرفاً از باب الزام است، تصریح کرد: روایات و مستندات بسیاری درباره غدیر داریم که بنده آن را در قالب رساله‌ای جمع‌آوری کرده‌ام و باید تأکید کنم که غدیر خم دارای امتیازات و خصوصیات خاصی است.

استاد حوزه علمیه با ایراد به این دیدگاه که معتقد است پیامبر اسلام تنها در غدیر خم از ولایت علی ابن ابیطالب (ع) سخن گفته است، عنوان کرد: پیامبر اسلام (ص) در سراسر عمر مبارکشان به روش‌های مختلف و متنوع و در هر فرصتی مسئله امامت و ولایت امیرمومنان (ع) را مورد تأکید و توجه داشته‌اند.

میلانی با توضیح تفصیلی برخی روایات معتبر در تاریخ اسلام از جمله هجرت پیامبر (ص) از مکه به مدینه، ازدواج علی (ع) با حضرت فاطهه الزهرا(س)، جنگ خندق اظهار کرد: ابلاغ امامت امیرالمومنین (ع) در حیات پیامبر اسلام (ص) به تکرار مورد تأکید قرار گرفته است و این نیست که بگوئیم رسول اکرم (ص) تنها در غدیر خم و در انتهای عمر خود به یاد این مسئله مهم افتاده‌اند.

وی خطاب به حاضران مجلس گفت: آیا تمام این قراین دلیل بر امامت علی (ع) نیست و چرا پیامبر به طرق مختلف به این مسئله اشاره کرده‌اند.

میلانی با اشاره به آخرین لحظات عمر پیامبر (ص) گفت: ایشان در خطاب به جمع، دوست خود را می‌طلبیدند و زمانی که امیرمومنان (ع) وارد شدند ایشان را در آغوش گرفتند و این خود نشان دهنده نظر ایشان به امام (ره) پس از خود است.

وی افزود: در هر جریانی در تاریخ اسلام امامت بلافصل علی (ع) مطرح شده است و تنها در خطبه غدیر نیست که پیامبر (ص) این مسئله را مورد تأکید قرار می‌دهند.


برچسب ها: اجلاس ، بزرگداشت ، غدیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.