اتفاق نظر مرکل و اولاند در موضوع جاسوسي آمريکا

روزنامه لوفیگارو در مطلبی به همگام شدن فرانسه و آلمان در پیگیری موضوع شنودهای آمریکا از این دو کشور پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ این روزنامه فرانسوی در گزارشی به قلم فرانسوا ژاویر برمو نوشت، فرانسه و آلمان قصد دارند مباحثه‌ای را با آمریکا در مورد جاسوسی از خود ترتیب دهند. آنها همچنین از اوباما می خواهند همه موارد مذکور در اسنادی که در اختیار ادوارد اسنودن است، به آن ها هم ارائه کند.

فرانسوا اولاند نمی داند که آیا همچون آنگلا مرکل، مورد شنود آمریکا قرار داشته است یا نه. اما رئیس جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان در مورد پیگیری این مسئله اتفاق نظر دارند. پنجشنبه شب در حین برگزاری شورای اتحادیه اروپا و پس از پایان دیدار رو در روی اولاند و مرکل و نیز بعد از مراسم شام سران کشورها، فرانسوا اولاند اعلام کرد این دو کشور قصد دارند در مورد شنود تلفنی صورت گرفته از سوی آمریکا با این کشور به بحث و گفت وگو بپردازند. او گفت: «این اقدامات باید سریعاً متوقف و درباره آن ها روشنگری شود. فرانسه و آلمان بحثی را با آمریکا ترتیب خواهند داد تا چارچوبی مشترک برای گفت وگو و روشن شدن مسئله تا پایان سال ایجاد شود». در حال حاضر، این موضوع بین فرانسه و آلمان مطرح شده است، اما کشورهای اروپایی در صورت تمایل می توانند به این اقدام بپیوندند.

فرانسه و آلمان به طور ویژه از آمریکا خواسته اند درباره اقدامات گذشته توضیحات کامل ارائه دهد و موضوع را کاملاً روشن سازد و همچنین برای آینده نیز قواعدی را در نظر بگیرد. آنها همچنین از اوباما خواسته اند همه اسنادی را که در اختیار ادوارد اسنودن است، به آن ها ارائه کند تا بتوانند از رسوایی‌های بالقوه آینده ارزیابی داشته باشند. فرانسوا اولاند گفت: «می دانیم که افشاگری های دیگری هم در پیش خواهد بود، بنابراین از طرف آمریکایی می خواهیم آنچه را که مطبوعات می دانند، در اختیار ما هم قرار دهد». در واقع، مطبوعات آلمان افشا کردند که تلفن همراه مرکل تحت شنود قرار داشته است در حالی که روزنامه گاردین از شنود مکالمات سی و چهار تن از سران دولت‌ها خبر داده است که ممکن است فرانسوا اولاند هم یکی از آنان باشد. اولاند در این باره گفت: «من اسامی این افراد را ندارم، اما ممکن است برای رهبرانی که قبل از من بوده اند رخ داده باشد».

رئیس جمهور فرانسه که به استفاده زیاد از گوشی هوشمند خود معروف است اطمینان می دهد که از زمان انتخابش به ریاست جمهوری فرانسه اقدامات لازم برای ایمن سازی ارتباطات خود را انجام داده است و در انجام این کار در نزد مخاطبان معمول تماس های خود از جمله نزدیکان، وزرا و خبرنگاران کوشیده است. با این حال او قصد تغییر در روش های ارتباطات خود را ندارد. وی به شوخی گفت: «من به خوبی و خوشی از تلفنم استفاده می کنم. من که از عصر حجر نیامده ام. و قصد هم ندارم به سراغ استفاده از مورس و دستگاه‌های دیگر بروم».
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار