آنچه که امروز نسبت به دهه های قبل می بینم رشد چشمگیر تئاتر است، چرا که در ده سال اخیر این مدعا به وضوح مشخص است.

"علی سرابی" بازیگر تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت: از سال 79 تا امروز به صورت حرفه ای در تاتر فعالیت می کنم و  آنچه که امروز نسبت به دهه های قبل می بینم رشد چشمگیر تاتر است، چرا که در ده سال اخیر این مدعا به وضوح مشخص است. تئاتر در این مدت از نظر کیفیتی رشد صد در صدی کرد و همچنین از لحاظ کمی و جذب مخاطب و نیز از نظر مالی  این رشد شاملش شد و همچنین بازیگرهای زیادی وارد این عرصه شده اند. 

سرابی ادامه داد: در گذشته تئاتر محدود به تئاتر شهر می شد و سوبسیدی که دولت ارائه می کرد. اما الان با وجود کم شدن سوبسیدها، خرج تئاتر و دستمزد هنرمندان از گیشه تامین می شود- البته نه تمام تاترها و نه تمام هنرمندان چرا که این مقوله رابطه مستقیم با کیفیت این آثار دارد- تامین هزینه هنرمندان از گیشه، بسسیار بهتر از پرداخت دولت  عمل کرده است، به طوری که بعضا چند برابر دولت این هزینه پرداخت می شود. 

این بازیگر تئاتر در ادامه افزود: زمانی که دولت خواستار پرداخت هزینه تئاتر بود، یک سال به طول می انجامید تا این هزینه پرداخت شود. اما با عهده داری گیشه برای تامین دستمزد هنرمندان،  پس از ده روز دستمزد ما پرداخت می گردد. لذا این امر یکی از دلایلی محسوب می شود که گویای پیشرفت عرصه تئاتر است. در سه چهار سال اخیر از کار حرفه ای من،  با وجود سوبسید کم ، اینجانب که هنرپیشه حرفه ای تئاتر هستم ،به خوبی زندگی ام از این طریق تامین می شود.  
این بازیگر تئاترعنوان کرد: عده ای پول های هنگفتی در سینما و تلویزیون به دست می آورند بدون اینکه تلاش زیادی در این امر کرده باشند. اما وقتی وارد تئاتر می شوند، زحمات زیادی را متحمل می شوند و تازه متوجه می شوند حقیقت بازیگری چیست! مقایسه دستمزد فیلم  با  تئاتر قابل قیاس نیست، بازیگرانی که از سینما وتلویزیون به تئاتر می آیند، دستمزد تئاتر را با سینما و تلویزیون قیاس می گیرند.

سرابی در ادامه گفت: شرایط سینما و تئاتر از جهت تعداد مخاطبان در روز، بسیار متفاوت است. یک فیلم سینمایی ممکن است در  شانزده سالن سینما در چند سانس در روز پخش شود. سینما با این شرایط بایستی درآمد بالاتری داشته باشد. ولی ما در تئاتر، در روز یک اجرا داریم و ظرفیت سالن تئاتر نهایتا چهارصد نفر است که در اکثر سالن ها با حضور دویست نفر ظرفیت سالن تکمیل می شود.

این بازیگر تئاتر بیان داشت:یکی دیگر از دلایل رشد چشمگیر تاتر سالن هایی است که اضافه شده که خود ناشی از رشد مخاطب است، ده سال پیش نسبت به امروز تعداد مخاطبان بسیار ناچیز بود. اما در حال حاضر مخاطبان این عرصه رشد قابل تقدیری داشته است. مادامی که تلاش کنید اتفاق های خوب خواهد افتاد.

سرابی خاطر نشان کرد: با وجود همه اتفاقات خوب، مشکلات همچنان هست و دولت همچنان حمایت  شایسته را نمی کند. متاسفانه ممیزی و سانسور صدمه زیادی به تئاتر وارد می کند. در اواخر دهه70 ، نویسندگانی همچون یعقوبی ، چرمشیر، امجد، رحمانیان به جامعه معرفی شدند. قلم این نویسندگان تحول خوب و مثبتی در تئاتر ایجاد کرد.  وقتی نویسنده خوب و متخصص در این زمینه وارد کار  شود، بخش هنر و فرهنگ اعتلا پیدا می کند.

در پایان باید اشاره کرد که: مقصود از تامین زندگی از درآمد تئاتر، هرگونه ایفای نقش و بازیگری به هر نحوی نیست. تئاتر هنر ناب است و کار فرومایه بخاطر کسب نان، دلیل موجهی محسوب نمی شود، لذا می توان با انتخاب صحیح نمایشنامه، به خوبی ایفای نقش داشت. به طوری که با ممارست زیاد و سالم در این عرصه، به زندگی مطلوب و فارغ از غم نان دست یافت.

انتهاي پيام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.