رئیس مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی آذربایجان غربی با اشاره به دسترسی راحت و آسان به ترامادول، گفت: شایع ترین مسمومیتهای دارویی مربوط به این دارو است.

محمدرضا فروتنی در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه ، با اشاره به اینکه در بین مسمومیت های دارویی شایع ترین نوع مربوط به استفاده از داروی ترامادول است، افزود: این دارو به صورت 2 نوع 50 و 100 میل در داروخانه ها موجود بوده که متاسفانه داروخانه ها بدون نسخه هم بفروش رسانده و براحتی توسط افراد قابل تهیه است.

وی با اعلام اینکه مسمومیت های شایع دارویی ناشی از خود درمانی افراد و سهولت دسترسی افراد به برخی داروهاست، اظهار داشت: بیشترین مسمویت های دارویی در بین جوانان با سنین 25 تا 44 سال بوده که مصرف خودسرانه دارو از علل اصلی محسوب می شود.

رئیس مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی آذربایجان غربی با بیان اینکه ترامادول یک قرص مخدر مصنوعی محسوب می شود، ادامه داد: اگر کسی بصورت مداوم از آن استفاده کند، اعتیاد آور بوده و شخص دچار عواقب بعدی می شود، این دارو بعنوان مسکنی برای درمان بیماران سرطانی لاعلاج مورد استفاده قرار گرفته و به ندرت در برخی دیگر از بیماریها هم توسط پزشکان تجویز می شود.

قرصهای اعصاب و ضد افسردگی متهم ردیف سوم مسمومیتهای دارویی

فروتنی با اعلام اینکه مصرف خودسرانه ترامادول تشنج و مسمومیت فرد را به دنبال داشته که در صورت طولانی بودن زمان تشنج احتمال فلج برخی اندامها از جمله مغز وجود دارد، ادامه داد: متاسفانه این در حالی است که همراهان بیمار نیز مصرف ترامادول را کتمان کرده و تشخیص و درمان مشکل دچار اشکال یا انحراف می شود.

وی داروهای دیازپام،کلونازپام و پروپرانولول و ایندرال را دسته های دوم داروهایی دانست که مصرف خودسرانه آنها برای افراد مضر است، ادامه داد: استفاده از داروهای اعصاب و روان و داروهای افسردگی نیز در ردیف سوم مسببان مسمومیت های دارویی در ماموریت های اورژانس قرار دارند.

وی با بیان اینکه مصرف بی رویه این داروها عواقب زیانباری در پی داشته و مصرف زیاد برخی از آنها افت شدید فشار خون، شوک های شدید و حتی مرگ را در پی دارد، با ابراز تاسف ادامه داد: نسبت به پنج سال گذشته مسمویت های دارویی ناشی از مصرف مواد دارویی اعتیادآور جدید روند روبه رشد و نگران کننده ای داشته است.

وجود داروهای در یخچال مانده منازل آسیب جدی بر سلامتی

رئیس مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه پس از ماموریت های مربوط به ایست قلبی و مصدومیت های ناشی از تصادفات، موضوع مسمومیت دارویی اولویت اورژانس در سرعت عمل برای رسیدن بر سر بیماران است، گفت: مصرف مواد روان گردان را به عنوان یکی از دلایل ابتلا به مسمومیت های دارویی است.

فروتنی خواستار نگاه عمیق و هوشمندانه بر عوامل موثر بر رواج مصرف مواد صنعتی اعتیاد آور بعنوان ضرورتی انکار ناپذیر شد و افزود: طی سال گذشته یک هزار و 563 مورد ماموریت با موضوع مسمویت در اروژانس انجام شد که بیشتر آنها ناشی از مسمویت های دارویی و مصرف خودسرانه انواع داروها بود.

وی وجود انواع داروها در یخچال های شهروندان را یک آسیب جدی برشمرد و با اشاره به اینکه مصرف خود سرانه آنها تبعات بسیاری در تامین و یا تسریع در بهبودی شهروندان را به دنبال دارد، یادآور شد: شهروندان هیچ دارویی را بدون مشورت با پزشک مصرف نکرده و این مهم را در کودکان بیش از پیش مد نظر قرار دهند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.