اهواز/

انتقال آب كارون با تمام قوانين موجود در كشور و دنيا متضاد است

دبير انجمن صنفي مهندسين صنعت آب خوزستان گفت: با توجه به شرايط موجود در كارون انتقال آب به استان‌هاي ديگر كاري كاملاً غيرمنطقي، غيرعلمي و غيراصولي است و اين مسأله با تمام قوانين موجود در كشور و دنيا متضاد است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ حميدرضا خدابخشي اظهاركرد: اين كار حتي با قوانين يونسكو براي برداشت آب و اجراي طرح‌هاي عمراني تضاد دارد.

وي افزود: مطالعات زيست‌محيطي براي انتقال آب كارون نيز رسماً از طرف سازمان حفاظت محيط زيست رد شده است.

خدابخشي تصريح‌كرد: حتي سازمان بازرسي كل كشور با وزارت نيرو مكاتبه و موضوع انتقال آب از حوزه كارون را رد كرده است و آن را غيرقانوني مي‌داند.

وي عنوان‌كرد: اين كار از نظر ما نيز غيرقانوني است و هيچ انطباقي با قوانين موجود در كشور ندارد و علاوه اين‌ها با انتقال آب كارون، حقوق اجتماعي مردم چهارمحال و بختياري و خوزستان هم پايمان مي‌شود.

خدابخشي ادامه‌داد: در بحث انتقال آب كارون مباحث مختلفي وجود دارد كه يكي از آن‌ها تصور آب مازاد يا اضافي در حوزه كارون است؛ اين مسأله در علم‌نوين مديريت منابع آب بحثي مردود است و اصلاً جايگاهي ندارد.

وي افزود: مسأله ديگر اين است كه در مطالعات صورت گرفته روي ميانگين رودخانه كارون تأكيد شده است. در صورتي كه بايد روي حداقل آورد رودخانه كارون حساب شود.

دبير انجمن صنفي مهندسين صنعت آب خوزستان اظهاركرد: برداشت‌هاي آب در سال‌هاي اخير از كارون نشان داده كه چقدر اين برداشت‌ها در كاهش كيفيت آب آن تأثير گذاشته است؛ درصد ميزان مواد محلول در آب با كم شدن آب افزايش مي‌يابد و وقتي برداشت صورت مي‌گيرد اين مواد به صورت تصاعدي افزايش خواهند يافت.

خدابخشي گفت: طبق مطالعات، يك مترمكعب آب آلوده 40 مترمكعب آب را آلوده مي‌كند. هر چه آب سالم بيشتري برداشت شود در واقع غلظت مواد محلول در آب افزايش مي‌يابد./س
برچسب ها: انتقال ، کارون ، متضاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.