صاحبنظر و کارشناس مسائل جغرافیای طبیعی گفت: با خشک شدن کامل دریاچه ارومیه، آذربایجان به کویر تبدیل می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، عضو شوراي اسلامي شهر تبریز در همايش ملي تاثير پسروي درياچه اروميه بر منابع آب و خاک با اشاره به مزاياي درياچه اروميه گفت: در اعماق درياچه اروميه معدن هاي بزرگ نمک وجود دارد و بايد از شوري درياچه اروميه در تامين نمک استفاده کرد.

وی افزود: درياچه اروميه سالانه پذيراي گردشگران زيادي از سراسر کشور بوده و با خشک شدن اين درياچه شاهد نابودي يکي از زيباترين منطقه گردشگري هستيم. عضو شورای اسلامی شهر تبریز با تاکید بر لزوم اقدام هرچه سریع‌تر مسئولان برای نجات دریاچه ارومیه گفت: خشک شدن دریاچه، آذربایجان را به یک کویر برهوت تبدیل می‌کند.

وی افزود: اگر کاری در زمینه احیای این دریاچه صورت نگیرد طوفان نمک آن مشابه طوفان عراق در اینجا به پا می‌شود، منتهی آن طوفان مقطعی بود، اما اگر این دریاچه شوره‌زار شود بادهای دائمی حاصل از آن مانع از ادامه زندگی در تبریز، ارومیه و میانه و سایر شهرهای ساحلی می‌شود.

استاد خاماچی با اشاره به کارهای ممکن در نجات این دریاچه گفت: تاکنون راه‌های مختلفی مانند انتقال آب از دریای خزر، رود ارس و یا زاب صغیر مطرح شده که با امکان سنجی می‌توان کاراترین راه را عملیاتی کرد.

وی دریاچه ارومیه را دومین دریاچه جهان از نظر شوری و داشتن گیاهان و جلبک‌ها و موجودات زنده دانست و گفت: متاسفانه طی سال‌های اخیر علاوه بر مسدود شدن ورود آب‌های شیرین به این دریاچه، آب‌های زیرزمینی و چاه‌های عمیق نیز قطع شده‌اند که شهرهای اطراف دریاچه را با بحران روبه رو کرده است./س

برچسب ها: خشک ، کامل ، دریاچه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.