رئیس مرکز تحقیقات دیابت استان یزد گفت: این استان در زمینه شیوع بیماری دیابت در سطح کشور رتبه نخست را داراست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد  

دیابت بیماری خطرناکی است و براثر این بیماری فرد دچار عوارض چشمی ، قلبی و عروقی ، کلیوی ، بیماریهای عصبی و زخم های پوستی می شود

امروزه سبک زندگی و شهرنشینی موجب شده است که مردم به تحرک و ورزش کمتر اهمیت دهند و در نتیجه بیشترمردم به اضافه وزن و چاقی دچار می شوند این در حالی است که رژیم غذایی نادرست ، استفاده از فست فودها ، مصرف مواد قندی و چربی بیش از مقدار لازم ، آمادگی فرد را برای دیابت افزایش می دهد.

در عین حال مردم نسبت به گذشته از غذاهای ناسالم و پرحجم استفاده می کنند،. بنابراین ترکیب نامناسب فعالیت بدنی کم و استفاده از غذاهای نا سالم سبب افزایش غیرقابل کنترل شیوع دیابت در جهان شده است

رئیس مرکز تحقیقات دیابت استان یزد گفت: این استان در زمینه شیوع بیماری دیابت در سطح کشور رتبه نخست را داراست.

مسعود رحمانیان با بیان اینکه دیابت بیماری متابولیسم قندی است، افزود: شیوع این بیماری در استان معادل 14درصد است که از بسیاری از دیگر نقاط کشور بالاتر است.

وی با اشاره به اینکه این بیماری به علت عدم وجود انسولین یا اختلال در عملکرد آن گلوکز که سوخت اصلی سلول های بدن است در خون تجمع می یابد، اظهار داشت: دلایل متعددی در پیدایش دیابت دخیل هستند که مهمترین آنها شامل سن، چاقی، بی تحرکی، پرخوری، استرس و برخی داروها و ژنتیک است.

رئیس مرکز تحقیقات درمانی دیابت استان یزد افزود: متاسفانه در بسیاری از موارد این بیماری علائمی ندارد ولی ممکن است با پرنوشی، پرادراری، کاهش وزن و در موارد شدیدتر با کاهش سطح هوشیاری و کما خود را نشان دهد .

رحمانیان با اشاره به اینکه دو نوع دیابت وجود دارد، تصریح کرد: دیابت نوع یک یا دیابت وابسته به انسولین که در آن سلول های مترشحه انسولین در پانکراس تخریب شده و سطح انسولین بدن بسیار پایین است و دیابت نوع دو یا دیابت غیروابسته به انسولین که در آن ترشح انسولین وجود دارد ولی عملکرد آن به دلایل مختلف دچار اشکال است.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل افزایش روز افزون دیابت را پرخوری و مصرف غذاهای آماده است که با ایجاد چاقی منجر به ایجاد مقاومت به انسولین می شود، توصیه کرد: حتی الامکان از مصرف این گونه غذاها پرهیز شود.

این کارشناس با اشاره به اینکه رژیم غذایی یکی از مهمترین فاکتورها در پیدایش دیابت است، تصریح کرد: مصرف غذاهای غنی از کربوهیدراتوچربی بیماران را در معرض چاقی و مقاومت به انسولین و در نهایت پیدایش دیابت قرار می دهد .

رحمانیان اظهار داشت: بر عکس مصرف مواد غذایی حاوی فیبر و کروهیدرات های کمپلکس مثل غلات و حبوبات وسبزیجات درکاهش خطر دیابت نقش دارد.

رئیس مرکز تحقیقات درمانی دیابت استان یزد گفت: مطالعات نشان داده اند مصرف غذاهای دریایی در سنین پایین در کاهش دیابت و بزرگسالی می تواند نقش مهمی داشته باشد./ب
برچسب ها: رشد ، دیابت ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.