روزنامه الرياض عربستان در مقاله اي با عنوان " حساب هاي استراتژي غرب مي تواند ژاندارم منطقه را باز گرداند، غرب در بازار ايران" به اهميت ايران براي غرب اشاره كرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه الرياض در مقاله اي تحليلي به قلم "ايمن الحماد" به اهميت ايران براي غرب اشاره كرد و از نزديكي ايران وغرب و تاثير آن بر منطقه سخن گفت.

اين روزنامه در ابتدا به نقش تاريخي ايران و ارتباط ايران در قبل از انقلاب با غرب اشاره كرد و گفت: ارتباطات ايران و كشورهاي غربي از قديم متمايز بوده و ايالات متحده و انگليس بر روي آن در مسائل امنيتي اعتماد داشتند و ارتباط با تهران در آن زمان به عنوان نيروي مؤثري در منطقه به شمار مي رفت و حتي كشورهاي اروپايي در ابتدا به برنامه هسته اي ايران كمك مي كردند و تهران را تشويق به وارد شدن به اين زمينه مي كردند. اما بعد از انقلاب، ايران سياستهايي را  در خلاف سياستهاي رژيم شاه به پيش گرفت ، و راه متفاوتي را از طريق فعاليتهايي كه غرب و كشورهاي منطقه مايل به آن نبودند اختيار كرد.

و از طريق برنامه هاي بين المللي با تعدادي از پرونده هايي كه غرب و خصوصا ايالات متحده نمي تواند با آن روبرو شود اهميت و اعتبار بسزايي بدست آورد.

آمريکا سوريه ، حزب الله ، مسأله ناوبري در خليج فارس و مسأله هسته اي را چهار برگي مي داند كه ايران با آن ، نقشي استراتژي در منطقه دارد وباعث نگراني غرب شده است.

وي سپس به نقش ايران در حمايت از حزب الله لبنان و سوريه اشاره كرده و گفته هدف اساسي از ايجاد حزب الله  مقاومت آشكارا با اسرائيل است و فعاليتهاي حزب الله فشاري بر اروپا و آمريكا است.

نويسنده در ادامه شاهراه خليج فارس را برگ سوم ايران برشمرده ،چرا كه به گفته اين مقاله حدود 20 درصد توليدات نفتي كه به سمت آسيا مي رود از طريق اين آبها جابجا مي شود. وي مي گويد: تهران از اين موقعيت خصوصا در تنگه هرمز استفاده مي كند و هرگاه كه احساس كند كه فشار بر اوست ، تلويحا اشاره به بستن اين تنگه مي كند ، زيرا  اهميت آن را در اقتصاد جهاني مي داند. 

وي سپس با بيان اينكه اگرچه بر خلاف نظر برخي كارشناسان مبني بر ضرر واشنگتن ، حجم صادرات نفتي ازخليج فارس به آمريكا از 25 درصد تجاوز نمي كند اما وي مي گويد ، بستن تنگه هرمز بطوري كه بر كشتي هاي باري تأثير گذار باشد ، باعث دوبرابر شدن قيمت نفت بر حسب گزارش هاي گروه الهلال بحرين در لندن مي شود ، و اين نيز باعث اضافه شدن هزينه هاي اقتصادي زياد بر اقتصاد جهاني خواهد شد.

وي سپس به برنامه هسته اي ايران به عنوان مهمترين برگ ايران اشاره مي كند و مي گويد اين پرونده بقيه مسائل را مديريت  مي كند و باعث فشار بر جامعه جهاني و كشورهاي منطقه است ، چرا كه اين تهديدي براي اسرائيل مي باشد. 

نويسنده سپس مي گويد كه كشورهاي غربي اميدوارند كه با ايران در مسأله ي هسته اي به توافقي كه هنوز جزئيات آن مشخص نيست برسند.

وي سپس به نظر دكتر محمد سلمي كارشناس مسائل ايران اشاره مي كند و مي گويد : علاوه بر اين عوامل ، دو عامل ديگر نيز باعث نياز غرب به ايران است :1- نياز غرب و ناتو در مورد افغانستان به ايران مخصوصا بعد از عقب نشيني كامل نيروهاي بين المللي از سرزمينهاي افغانستان و2- نياز غرب به نزديكي بسيار به ايران و دولت كنوني عراق كه بسيار به تهران نزديك مي باشد ، چرا كه غرب به كمك هاي ايران در مورد وضع امنيتي و سياسي در عراق نياز دارد.

وي سپس با بيان اين پرسش كه نتيجه اين نزديكي چيست مي گويد : در سايه مشكلات منطقه در سوريه ، عراق و مشكلاتي كه مصر از آن رنج مي برد ، به نظر مي رسد كه كشورهاي غربي و ايالات متحده مي بينند كه منطقه در مقابل فرماندهي و رهبري جديدي است كه داراي تاريخ غني و نيروي جذب بالا مي باشد .
 وي سپس مي افزايد: از نتايجي كه بر منطقه دراثر نتائج عملي نزديكي ايران ، اروپا و آمريكا حاصل خواهد شد ، قبول تهران به عنوان قدرتي هسته اي است  كه داراي قدرت و تكنولوژي در غني سازي در سطوح عالي مي باشد بدون اينكه بخواهد آنرا بكار برد واين همان است كه ايران را درموقعيتي بهتر از كشورهاي خليج فارس قرار مي دهد.

اين مقاله در پايان مي گويد : اگر به اين معامله ايراني -آمريكايي استفاده از سرمايه گذاري هاي غربي و كمك هاي فني آمريكايي را اضافه كنيم ، اين بدان معني است كه ايران دومين منبع ذخيره اي گاز  وچهارمين ذخيره نفت در جهان را در اختيار داشته و در نتيجه در اين زمينه به  يك رهبري بزرگ خواهد رسيد.

انتهاي پيام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار