مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بافق گفت: کار کاشت گیاه منداب در سطح بیش از 110 هکتار از اراضی زراعی این شهرستان آغاز شد

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

 

حمید عسکری باقرآبادی، اظهار داشت: گیاه روغنی منداب اغلب در حومه شهر بافق کاشته می‌شود و از طریق چاه‌های کشاورزی و قنوات مجاور آبیاری می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی بافق با بیان اینکه گیاه منداب با آب و زمین شور سازگاری دارد، افزود: کاشت این گیاه در روستاهایی که دارای چنین شرایط آب و زمینی باشند نیز کاشته می‌شود تا خاک زراعی را برای کاشت سایر محصولات نیز غنی‌سازی و بارور کند.

وی سطح زیر کشت منداب را در بافق 110 هکتار ذکر کرد و بیان داشت: از دانه‌های روغنی این گیاه در صنعت روغن کشی و از علوفه آن برای تعلیف دام استفاده می‌شود.

عسکری، زمان گل‌دهی منداب را نیمه دوم بهمن تا پایان اسفند ماه عنوان کرد و یادآور شد: آن هنگام که بیشتر گل‌های بهاری و پائیزی در دست سرمای زمستان پژمرده شده و از بین رفته‌اند، زنبورداران برای استفاده از شهد گل‌های منداب، زنبورهای خود را در کانون کشت این گیاه رهاسازی کرده و به پرواز در می‌آورند.

مدیر جهاد کشاورزی بافق، منداب را کود سبز خواند و افزود: ازت موجود در این گیاه در اصلاح و غنی‌سازی خاک و کاهش شوری زمین زراعی تاثیر به سزایی دارد.

این مسئول، زمان برداشت این محصول را فروردین ماه اعلام کرد و اظهار داشت: متوسط تولید دانه‌های روغنی منداب در سطح، هزار و 500 کیلو گرم است.

وی با بیان اینکه کاشت این گیاه باعث اصلاح و باروری بیشتر زمین می‌شود، خاطرنشان کرد: برای تشویق کشاورزان در کاشت منداب، بذر این گیاه مفید به صورت رایگان در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی بافق، آموزش‌های لازم در زمینه نحوه کاشت، داشت و برداشت منداب را از دیگر خدمات ارائه شده این نهاد به کشاورزان ذکر کرد.

عسکری همچنین در مورد خواص دارویی منداب گفت: این گیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی ویتامین C، ویتامین K و ویتامین A است که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و نیز موجب تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری‌های سرطان، سرماخوردگی و آب مروارید چشم نیز می‌شوند.

در گذشته‌ای نه چندان دور از روغن گیاه منداب برای پیشگیری و مداوای بیماری "گری شتران" استفاده می‌شد که هم‌اکنون روش‌های علمی و واکسیناسیون جایگزین آن شده است
برچسب ها: گیاه ، منداب ، بافق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.