والدين، اولين و مهمترين عامل مؤثر در كاهش ميزان مشکل تحصيلي در فرزندان هستند.

 به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان تاکستان ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: والدين در مواجهه با اُفت تحصيلي فرزندان خود بايد انعطاف پذير بوده و از بروز رفتارهاي خشونت آميز با آنها پرهيز کنند.

کبری نيك نامي در ادامه گفت: والدين بايد هنگام كسب موفقيت هاي تحصيلي هر چند كوچك توسط فرزندشان، او را تشويق کنند زيرا هميشه حضور پاداش و تقويت اهميت بسزايي در بروز و تكرار مجدد رفتار تقويت شده دارد و با اين كار روحيه اعتماد به نفس فرزند افزايش یافته و نسبت به درس خواندن هدف و انگيزه پیدا می کند.

وی به نقش والدين در تحصيل فرزندان اشاره کرد و گفت: والدین به سه دسته هدايت كننده، قدرت مدار و آسان گير تقسیم می شوند.

کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان تاکستان تأکید کرد: از جمله نقش هاي ديگر والدين كه در امر تحصيل فرزندان بسيار مهم است، نگرش والدين نسبت به تحصيل نوجوانان و فرزندان خود مي باشد كه آيا فرزندان را به منظور يادگيري و كسب دانش به مدرسه مي فرستند يا براي نمره و مدرك گرفتن است.

نیک نامی اضافه کرد: والدين باید به اين امر توجه کنند كه ملاك درس خواندن يادگيري است نه نمره و هدف از يادگيري كسب مهارت هاي لازم براي داشتن يك زندگي موفق در آينده، داشتن نظم و تربيت و اجتماعي شدن است.

این کارشناس تصریح کرد: محققان با مطالعه دانش آموزاني كه به اُفت تحصيلي دچار شده اند دريافته اند كه مسايل خانوادگي به ويژه از هم گسيختگي خانواده، كم سوادي والدين، مشكلات عاطفي، جوّ اجتماعي و رواني ناسالم حاكم بر خانواده، عدم ارتباط صميمانه دانش آموز با والدين و اولياء مدرسه، كم بودن درآمد و عدم اشتغال سرپرست خانواده و در نتيجه عدم توانايي در ارضاء و برآورده کردن نيازهاي اوليه فرزندان، از جمله مهمترين عوامل مهم مؤثر بر اين واقعيت می باشند.

به گفته این کارشناس از مهمترين مشکلات نظام آموزشي افت تحصيلي است كه همه ساله به صورت هاي گوناگون بخش عمده اي از استعدادهاي بالقوه انساني و منابع اقتصادي جامعه را به هدر مي دهد./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.