رئیس اداره بهزیستی شهرستان آبیک از اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در 21 پایگاه سنجش‌بینایی برای سنجش‌بینایی کودکان سه تا شش ساله این شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران  بهلول کشاورز هدایتی اظهار داشت: از 21 پایگاه بینایی‌سنجی، شش پایگاه ثابت در شهر آبیک، یک پایگاه ثابت در مدرسه امام موسی کاظم (ع) شهر خاکعلی، یک پایگاه در ثابت مدرسه رضوی زیاران، یک پایگاه ثابت در مدرسه سعادت کوندج، یک پایگاه ثابت در مدرسه شهید عیوضی ناصرآباد و یک ثابت در دو مدرسه قشلاق، یک پایگاه ثابت در آمادگاه اصلی و عمومی آبیک برای اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم مستقر شده‌ است.

وی افزود: طرح پیشگیری از تنبلی چشم به صورت سیار نیز در روستاهای بخش بشاریات و مرکزی شهرستان آبیک اجرا می‌شود.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان آبیک ادامه داد: در هر 21 پایگاه بینایی‌سنجی، یک کارشناس آموزش‌دیده بینایی‌سنجی خدمات لازم را به کودکان سه تا شش سال ارائه می‌دهد.

کشاورز هدایتی تعداد کودکان سه تا شش سال شهرستان آبیک را چهار هزار و 23 نفر ذکر و خاطرنشان کرد: خانواده‌ها باید حساسیت لازم را نسبت به چشمان کودکان خود داشته باشند و برای معاینه چشمان کودکانشان به پایگاه‌های بینایی‌سنجی مراجعه کنند.

این مسئول اضافه کرد: سال گذشته تعداد کودکان سه تا شش سال شهرستان آبیک چهار هزار و شش نفر بود که فقط چشمان سه هزار و 206 کودک، مورد معاینه کارشناسان بینایی‌سنجی قرار گرفت.

 

ضرورت مشارکت والدین برای اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم

رئیس اداره بهزیستی شهرستان آبیک مشارکت و حساس بودن والدین کودکان سه تا شش سال را برای اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم ضروری دانست و تصریح کرد: خانواده‌ها باید نسبت به معاینه چشم فرزندان خود اقدام کرده تا در آینده فرزندانشان دچار مشکلات چشمی نشوند.

کشاورز هدایتی ادامه داد: اگر از دوران سه تا شش سالگی که سنین طلایی کودکان نامیده می‌شود از تنبلی چشم جلوگیری شود در بزرگسالی دچار نابینایی، کم‌بینایی و نزدیک‌بینی و دوربینی و آستیگماتیک نشده و به عینک نیازی پیدا نمی‌کنند.

این مسئول اضافه کرد: خانواده‌ها باید بدانند که با کمترین هزینه و صرف زمان و با یک تست مختصر می‌توانند از سلامت چشمان زیبای فرزندان خود اطلاع یابند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان آبیک تصریح کرد: اگر کودکان معاینه چشمی نشوند در آینده دچار بیماری‌های چشمی به ویژه نابینایی و کم‌بینایی می‌شوند که علاوه بر هزینه روانی و اجتماعی، زمان‌بر و سبب افزایش هزینه اقتصادی می‌شود.

کشاورز هدایتی افزود: ولی اگر بیماری تنبلی چشم در سنین کودکی تشخیص داده شود به موقع درمان می‌شود به این نحو که چشم سالم با دستگاه بسته می‌شود تا چشم تنبل بیشتر کار کند و بهبود یابد.

این مسئول تصریح کرد: بینایی‌سنجی کودکان در سه سطح اجرا می‌شود که در سطح نخست با تابلو و دستگاه بینایی‌سنجی صورت می‌گیرد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان آبیک اضافه کرد: در معاینه چشمی کودکان اگر مورد مشکوکی وجود داشته باشد، در سطح دوم برای تست قوی‌ به اپتومتریست با دستگاه مجهز ارجاع داده می‌شود؛ این در حالی است که در سطح سوم افرادی که نیاز به تست قوی‌تری داشته باشند به چشم‌پزشکان ارجاع داده می‌شوند که در صورت نیاز از عینک استفاده می‌کنند.

کشاورز هدایتی ادامه داد: اگر خانواده‌ای نیازمند باشند و فرزندشان نیاز به عینک داشته باشد به صورت رایگان و از سوی بهزیستی عینک خریداری و در اختیار فرزندشان قرار می‌گیرد حتی اگر زیر پوشش بهزیستی نباشند.

این مسئول خاطرنشان کرد: طرح پیشگیری از تنبلی چشم با همکاری ادارات آموزش و پرورش و شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک در حال اجراست که از اول آبان آغاز و تا پایان آذر ماه ادامه دارد.

 

اختصاص یک دستگاه بینایی‌سنج پلاس اپتیک به آبیک

رئیس اداره بهزیستی شهرستان آبیک ابراز داشت: خانواده‌ها باید به فرزندانشان بها داده و برای معاینه چشمشان به پایگاه‌های بینایی‌سنجی مراجعه کنند چراکه در سازمان صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) برابر حقوق کودک، اعلام شده کودکان حق دفاع و توان نگهداری از خود را ندارند و بزرگترها باید این امر را وظیفه اخلاقی بدانند و به کودکان توجه مضاعف و بیشتری داشته باشند.

کشاورز هدایتی ادامه داد: اگر والدینی از روی ناآگاهی و ناخواسته برای معاینه چشمان کودکانشان به پایگاه‌های بینایی‌سنجی اقدام نکنند، نوعی خشونت غیرمستقیم و کودک‌آزاری مسلم محسوب می‌شود.

این مسئول از اختصاص یک دستگاه بینایی‌سنج پلاس اپتیک از سوی سازمان بهزیستی استان قزوین امسال به شهرستان آبیک خبر داد و بیان کرد: این دستگاه از دستگاه‌های مجهزی است که ضریب و درصد خطا در آن کم است و در نظر داریم بیشتر افراد و جامعه هدف را زیر پوشش قرار دهیم.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان آبیک با اشاره به تبلیغات محیطی در سطح شهرها و روستاهای این شهرستان ادامه داد: هدف ما این است که همه کودکان زیر شش سال زیر پوشش طرح پیشگیری از تنبلی چشم قرار گیرند که البته مشارکت خانواده‌ها برای تحقق این امر ضروری است.
برچسب ها: بینایی ، سنجش ، قزوین ، آبیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.