رئیس کمیسیون شوراها وامورداخلی کشور با تشریح شاخص‌های افزایش تعداد نمایندگان گفت: میزان جمعیت تنها ملاک تصمیم‌گیری دراین باره نیست.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران ؛ امیرخجسته افزود: براساس اصل 64 قانون اساسی، تعداد نمایندگان مجلس پس از هرده سال با درنظرگرفتن عوامل انسانی ، سیاسی ، جغرافیایی ونظایرآنها می‌تواند حداکثر تا 20 نفراضافه شود واکنون بیش از 10 سال از موعد مقرردر قانون اساسی گذشته و به همین علت، مجلس درنظر دارد تا نسبت به اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه وافزایش تعداد نمایندگان اقدام کند .
نماینده مردم همدان و فامنین درمجلس شورای اسلامی افزود: متولی اصلی اجرای انتخابات و همچنین مسئولیت تقسیمات کشوری با وزارت کشوراست و با توجه به مهلت 10 ساله، دولت سابق بایددرسال 88 تغییرات مورد نظر را طی لایحه‌ای به مجلس قبلی اعلام می‌کرد که این لایحه درسال 90 به مجلس داده شد و رسیدگی به آن در دستورکارکمیسیون شوراها وامورداخلی کشوردردوره هشتم قرارگرفت.
به گفته وی درکمیسیون تصمیم گرفتیم تا شاخص‌هایی هم چون نسبت جمعیت استان به تعداد نماینده، نسبت مساحت استان به تعداد نماینده، عوامل سیاسی، جمعیت، درصد بیکاری حوزه انتخابیه به نسبت کل کشور و درصد بیسوادی درکنارعواملی چون درصد پیشرفت علمی و صنعتی هرمنطقه درنظر گرفته شود.
خجسته اضافه کرد: ماه آینده طرح افزایش تعداد نمایندگان به صحن علنی می‌رسد.
وی افزود: وضعیت استان ازنظرهمجواری با مرز، میزان فعالیت احزاب، همگرایی مناطق و ساختارهای اجتماعی و خانوادگی موجود در آن، جاده‌های دسترسی، فرودگاه و برخی دیگرعوامل منطقه‌ای درنظرگرفته شده است./س
برچسب ها: افزایش ، تعداد ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.