پايگاه اينترنتي هفته ‌نامه "تايم" روز يکشنبه با انتشار گزارشي به قلم "رابين رايت"-- يکي از اعضاي موسسه صلح آمريکا-- نوشت: "محمد جواد ظريف" بار ديگر در عرصه ديپلماتيک در ايران ظاهر شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در اين گزارش آمده است: در سال 2007، زماني که "محمد جواد ظريف" وزير امور خارجه کنوني ايران-- سازمان ملل را ترک مي‌کرد در مورد دستاوردهاي خود در پنج سال فعاليت به عنوان سفير ايران در اين سازمان ، با فروتني گفت: "دستاورد زيادي نداشتم". 

وي سپس به ايران بازگشت و در فعاليت‌هاي دانشگاهي مشغول بکار شد.

"رابين رايت" نوشت: با اين حال، ظريف طي دو ماه گذشته بار ديگر در عرصه ديپلماتيک ظاهر شده است تا پيشنهاد  تعامل تهران با غرب را رهبري کند.

در اين گزارش آمده است: "حسن روحاني" رئيس جمهور جديد ايران به وضوح ابتکار عمل را در اين زمينه داشته است ، اما وزير امور خارجه جديد وي معمار اين برنامه محسوب مي‌شود و اين، بازگشتي به ديپلماتيک حرفه‌اي است. ظريف ماه پيش در اين باره گفت: "يک فرصت دوباره".

تايم نوشت: ظريف در 15 ماه اکتبر در ژنو با شش قدرت جهاني در دور جديدي از مذاکرات، به گفتگو خواهد نشست. ظريف و کاترين اشتون مسئول سياست‌هاي خارجي اتحاديه اروپا توافق نظر داشتند که گفتگوها به خوبي پيش رفته است. مذاکرات ديگري نيز قرار است هفتم ماه نوامبر برگزار شود.

اين گزارش ادامه مي دهد: ظريف در واشنگتن در جلب اعتمادها ناموفق نبود. "دايان فينشتاين" رئيس کميته منتخب سنا که در سال 2006 با ظريف ديدار کرده بود و همچنين به عنوان يکي از اعضاي کنگره در ماه سپتامبر در سازمان ملل بار ديگر با وي گفتگو کرد، گفت: "وي بازي نمي‌کند. فکر مي‌کنم امکان رسيدن به توافق وجود داشته باشد". در اين حال افرادي همچون جو بايدن دموکرات و چاک هيگل جمهوري‌خواه نيز زماني که عضو سنا بودند، از ظريف تعريف و تمجيد کرده بودند.

تايم ادامه داد: "ظريف همچنين دکتراي خود را از دانشگاه دنور تحت آموزش‌هاي استادي دريافت کرده است که به "کاندوليزا رايس" نيز آموزش داده است. وي تقريبا در کانون همه توافق‌هاي ايران و آمريکا در دو دهه از اواخر دهه 1980 تا کنون حضور داشته و به رسيدن به اين توافق‌ها کمک کرده است. 

به گفته "گياندومنيکو پيکوگ مقام پيشين سازمان ملل متحد و همچنين مذاکره کننده در مورد گروگانان (در لبنان)، ظريف مهره‌اي "فوق ارزشمند" بود. 

"رايان کروکر" يکي از کهنه کاران ديپلماسي خاور ميانه در آمريکا که از سال 2003 ظريف را مي‌شناسد، گفت: "اکنون سوال اصلي اينجاست که آيا تندروها در واشنگتن در هر گونه تلاش‌ براي حل مسئله هسته‌اي و بهبود روابط ايران و آمريکا، کارشکني خواهند کرد؟!"

"رابين رايت" ادامه مي دهد: "مسائلي وجود دارد که ممکن است به اختلاف نظر دو کشور در سال‌هاي آتي منجر شود؛ اما براي اولين مرتبه طي 34 سال، ديپلماسي ظريف، محرکي براي گفتگوها بين تهران و واشنگتن بوده است. ظريف ماه پيش در نيويورک در پاسخ به سوال در مورد شکل احتمالي روابط آتي ايران و آمريکا، به روابط آمريکا و روسيه اشاره کرد که اختلاف نظر‌هاي شديدي در آن وجود دارد، اما روابط و همکاري‌هاي موضوعي به هر حال ادامه دارند. اين شکل روابط نسبت به گزينه نظامي ارجح‌تر است. ظريف گفت: «اين مرتبه شکست قابل پذيرش نيست.»"
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار