"سوزان رایس"، مشاور امنیت ملی کاخ سفید از زمان انتخاب خود به این سمت هر هفته کارکنان دفتر خود را برای برنامه‌ریزی درباره خاورمیانه گردهم آورده است، اقدامی که باعث حرکت آمریکا به سوی روشی جدید در قبال پر‌آشوب‌ترین منطقه دنیا شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه نیویورک‌تایمز، روزنامه نیویورک تایمز در مقاله‌اي به قلم "مارک لندلر" در پايگاه اينترنتي خود نوشت: باراک اوباما ماه گذشته در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل بر این نکته تاکید کرد که ایالات متحده در زمینه سیاست‌های خود در خاورمیانه در ماه‌های پیش‌رو بر روی مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران، ایجاد صلح میان اسرائیل و فلسطین و کاهش تنش در سوریه تاکید خواهد کرد.

سیاست این کشور در قبال خاورمیانه شامل کشورهای دیگر منطقه از جمله مصر، بحرین، لیبی، تونس و یمن نیز می‌شود. "سوزان رایس" در مصاحبه هفته گذشته خود بر این نکته تأکيد کرد که هدف اوباما در منطقه اجتناب از غرق شدن سیاست خارجی آمریکا در موضوع خاورمیانه است، همان‌طور که پیش از این نیز بود. 

در واقع سیاست جدید آمریکا در قبال خاورمیانه نه‌تنها اشتراک‌های کمی با سیاست شعار آزادی جرج بوش دارد، بلکه تا حدی از گستردگی این سیاست کاسته شده است. سیاست جدید شامل اجتناب از استفاده از نیروی نظامی به جز در مواردی که آمریکا و یا متحدانش مورد تهدید قرار می‌گیرند است. 

در واقع به نظر می‌رسد سوزان رایس مسئله سیاست در خاورمیانه را جزء اولویت‌های کاری خود قرار داده است که شامل اتخاذ یک استراتژی میانه‌رو‌تر نسبت به دوران پیش از وی است که مبتنی بر منافع ملی، تغییر مواضع کاخ سفید در قبال تحولات جهان عرب و اهدافی که دولت اوباما می‌تواند در قبال خاورمیانه به آنها دست پیدا کند، است. 

بر اساس استراتژی جدید، این نکته که آیا اوباما باید از گزینه نظامی در منطقه‌ای که سرشار از تنش است، استفاده کند، با تردیدهای جدی مواجه شده است. در واقع رایس بر این باور است که سیاست‌ خارجی آمریکا نباید محدود به خاورمیانه باشد، چرا که آمریکا منافع ملی در سرتاسر دنیا دارد و باید به سایر نقاط دنیا نیز توجه داشته باشد. به همین دلیل است که رایس قصد دارد در سیاست‌های ایالات متحده در قبال خاورمیانه محدودیت‌های بیشتری نسبت به زمان جرج بوش ایجاد کند.

"تامارا کافمن" ويتز مدير سياست خاورميانه مرکز سبان موسسه بروکينگز گفت: "شما مي‌توانيد دستور کار خودتان را داشته باشيد اما نمي‌توانيد آنچه را  اتفاق مي‌افتد  کنترل کنيد."

برخي ديگر از تحليلگران مي‌گويند اقدام دولت آمريکا براي تمرکز بر ديپلماسي قديمي در برخورد با ايران و روند صلح در خاور ميانه کار درستي بود اما به نقش مصر با وجود همه مشکلاتش توجه چنداني نشده است. مصر همچنان مي‌تواند متحد مهمي براي آمريکا در منطقه باشد. کاخ سفيد نام کودتا را به برکناري محمد مرسي توسط نظاميان اطلاق نکرد. برخي از اولويتهاي اوباما واضح و روشن است.

در پايان اين گزارش آمده است: انتخاب حسن روحاني به عنوان رئيس جمهور در ايران فرصتي را براي کشورهاي غربي فراهم کرده است تا بتوانند برنامه هسته‌اي اين کشور را متوقف کنند. روحاني مي خواهد تحريم ها را تعديل کند و نشان داده که براي مذاکره مشتاق است. با وجوديکه اوباما براي آسيا هم اهميتي در سياست خارجي‌اش قائل شده بود تعطيلي موقت فعاليت بخش‌هايي از دولت موجب شد تا سفرش را به کشورهاي جنوب شرق آسيا لغو کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار