به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز، مهرداد انصاري بيان کرد: با توجه به نظر كميسيون تعيين سرعت و با هدف تامين رضايت مسافران و عرضه خدمات مطلوب به آنان ، در مهر امسال سرعت قطار در ايستگاه هاي شيراز- مرودشت از ۹۰ كيلومتر در ساعت به ۱۰۰ كيلومتر در ساعت و مرودشت – سعادت شهر از ۹۰ كيلومتر در ساعت به ۱۱۰ كيلومتر در ساعت افزايش يافت.
وي ادامه داد: با اين افزايش ، متوسط سرعت قطار در محور شيراز اصفهان به ۱۲۰ كيلومتر در ساعت و مدت زمان حركت قطار از شيراز به اصفهان به كمتر از هفت ساعت رسيده است.
انصاري افزود: با توجه به شرايط فني راه آهن، حداقل شعاع قوس درمحور ۷۰۰ متر است و حداكثر فراز ۲۰ در يك هزار است و اين عوامل موجب افزايش طول مسير ريلي است و اين در حالي است كه طول مسير ريلي نسبت به جاده در مسير شيراز – تهران حدود ۲۰۰ كيلومتر بيشتر از جاده است.
وي گفت: قطارها براي ورود به هر ايستگاه از فاصله يك هزار متري سرعت خود را كاهش مي دهند تا با رسيدن به ايستگاه سرعتشان به حداقل مقررات و براي خروج از ايستگاه، پس از طي يك هزار متر مي توانند سرعت خود را افزايش دهند.
انصاري ادامه داد: مسير شيراز به تهران شامل ۱۳ ايستگاه مسافري و۳۰ ايستگاه درجه دو است كه بيش از دو ساعت زمان صرف موارد ياد شده مي شود و در واقع قطار، مسير شيراز - تهران را ظرف مدت ۱۲ ساعت طي مي كند و با احتساب دو ساعت توقف هاي مورد اشاره، قطار در مسير نام برده پس از ۱۴ ساعت به مقصد تهران مي رسد./س