امروزه ورزش کردن هم داراي اصول و قواعدي است. کسي که از ورزش به عنوان درمان و يا تقويت استفاده مي کند بايد تمامي اطلاعات علمي و زمينه فيزيولوژي و آناتومي را در مورد ورزش ها بداند.

دکتر کوروش منصوري متخصص طب فيزيکي در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: ناآگاه بودن مربي ورزش از نحوه انجام صحيح ورزش ها مشکلات زياد و گاهي جبران ناپذيري براي افراد به دنبال دارد.

وي گفت: بسياري از ورزش ها، به عنوان ورزش هاي ممنوعه براي سنين و يا افراد با بيماري هاي خاص تلقي مي شوند و در افراد مشکلاتي ايجاد مي کنند. به همين دليل مربي هايي که در باشگاه هاي بدن سازي در حال آموزش هستند بايد با همه ي اين موارد آشنا باشد.

وي با بيان اينکه براي افراد مختلف، ورزش هاي متفاوتي مناسب است افزود: افراد با بيماري هاي زمينه اي مثل مشکلات قلبي، هورموني و ديابت با دقت بيشتري ورزش کنند زيرا عدم توجه به زمان ورزش، مدت ورزش و نوع ورزش امکان تشديد بيماري ها را افزايش مي دهد. در نتيجه اگر مربي از اين موارد آگاهي نداشته باشد، مي تواند خطرات فيزيولوژيک و آناتوميک به فرد وارد کند.

منصوري بيان کرد: ورزش ناصحيح آسيب هاي تاندومي، اسکلتي، عضلاني نيز براي ورزشکاران ايجاد مي کند و اين مشکلات براي افرادي که سابقه ي ورزش نداشته اند بيشتر است زيرا ممکن است فشار زيادي به مفاصل وارد شود. اين متخصص طب فيزيکي گفت: روش هاي ناصحيح ورزش کردن در کودکان و يا افراد مسن که دچار نرمي و يا پوکي استخوان هستند، تأثيرات جبران ناپذيري را ايجاد خواهد کرد.

وي تأکيد کرد: ورزش نادرست بيشتر بر روي ستون فقرات، گردن و مفاصل تأثير دارد. به طور مثال در کودکان انحراف ستون فقرات را تشديد مي کند، باعث پارگي ها و کشيدگي ها در تاندوم و آسيب به نخاع در گردن و کمر مي شود و در افراد مبتلا به پوکي استخوان، شکستگي ها را به دنبال دارد.

منصوري اضافه کرد: از کار افتادگي اعضاي بدن در اثر ورزش به ندرت رخ مي دهد مگر در ضايعات شديد حتي در ورزشکاران حرفه اي نيز ممکن است اتفاق بيافتد و اگر خيلي غير اصولي و غير تکنيکي انجام شود گاهي باعث آسيب جدي به اعضاي بدن خواهد شد.

وي در پايان درخصوص نظارت بر مربيان ورزشي گفت: در اين مورد نظارت هايي صورت مي گيرد ولي قطعاً کافي نيست./ع2

انتهاي پيام/

برچسب ها: ورزش ، مسن ، طب ، فیزیکی ، بدن ، اعضا ، مفاصل ، روش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار