رييس سازمان امورعشاير كشور از وجود بيش از40 هزار كيلومتر ايل راه در مناطق عشايري خبر داد و گفت: يكي از برنامه هاي راهبردي اين سازمان ساماندهي و ثبت اين ايل راه ها براي كوچ مناسب عشاير است.

 جهان شاه صديق در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج افزود: هم اكنون بيش از 500 كيلومتر از ايل راه هاي موجود درمناطق عشايري تغيير كاربري شده اند و به تصرف ساير دستگاه هاي عمراني درآمده اند.
وي با بيان اينكه اقدامات مناسبي براي ساماندهي ايل راه هاي كوچ عشايردر كشور انجام شده است، افزود: پيش بيني مي شود كار ساماندهي و ثبت اين ايل راه ها ظرف پنج سال آينده به اتمام برسد.
صديق يكي از مشكلات موجود در مناطق عشايري را خشكسالي هاي مستمر هشت سال اخير اعلام كرد و افزود: هم اكنون افزون بر 60درصد مناطق عشايري در كشور به دليل كمبود منابع آب از طريق تانكرهاي سيار آبرساني مي شوند.
وي از خشك شدن بسياري از چشمه ها و قنات ها در مناطق عشايري كشور خبر داد و گفت: براي رفع اين معضل اساسي و تامين آب موجود در اين مناطق اعبتاري افزون بر 400 ميليارد ريال نياز است.
صديق مشكل امنيتي در هنگام كوچ عشايري به ييلاق و قشلاق را يادآور شد و افزود: جا دارد براي حمايت ازاين قشر دستگاه هاي امنيتي و انتظامي در اين راستا همكاري بيشتري داشته باشند.
وي با تاكيد بر اينكه هنوز جايگاه و نقش محوري عشاير در توسعه همه جانبه كشور و تاثيرگذاري اين قشر مولد در مسايل اقتصادي ، فرهنگي و حتي سياسي ناشناخته مانده است، اظهار كرد: بخش عمده اي از عزت و سربلندي كشور و نظام جمهوري اسلامي به عنوان يك قدرت مستقل و بدون وابسته به شرق و غرب ناشي از حضور فعال و قدرتمندانه عشاير در صحنه هاي گوناگون بوده است.
وي از وجود بيش از 200 شركت دامي و عشايري در سطح كشور خبر داد و گفت: مهمترين وظيفه اين شركت ها خريداري و توزيع محصولات دامي ، پروتئيني و صنايع مربوط به عشاير در مناطق مختلف است./س
برچسب ها: ایل ، راه ، عشایر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.