پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم در بخش‌هایی اجرایی شده اما هنوز به دلیل باقی ماندن بخش‌هایی از این پروژه‌ها از جمله سد کوچری با برخی مشکلات روبه‌رو است و این مسئله موجب شده است که هر از چند گاهی آب قم با افت کیفی روبه‌رو شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، با شنیدن صدای بوق دبه‌ها را برمی‌داری و سریع خود را به ماشین آب می‌رسانی بعد با زحمت دبه‌های سنگین پر از آب را به خانه می‌آوری؛ این کار هر روزت شده بود تا این‌که دستگاه‌های کارتی جایگزین ماشین حمل آب شیرین شد اما باز هم همان دبه‌ها و حمل آن‌ها به خانه را باید تکرار کنی.

در تمام این سال‌ها صحبت از شیرین شدن آب قم است؛ از سال 68 زمزمه ساخت سد 15 خرداد شنیده می‌شود؛ ساخت این سد که تنها دستور عمرانی امام خمینی (ره) بوده در سال 73 به بهره‌برداری می‌رسد.

این سد که به عنوان پروژه میان مدت بود یک‌سالی مردم قم را از مشکل آب راحت کرد اما با کاهش آب ورودی به دریاچه سد مشکلات شروع شد و روز از نو روزی از نو.

در سال 74 با استان شدن قم موضوع انتقال آب از سرشاخه‌های دز مطرح و به وزارت کشور و ریاست جمهوری منتقل شد؛ با موافقت رئیس جمهور وقت، مبلغ 100 میلیون تومان در سال 75 به مطالعه این طرح اختصاص پیدا کرد.

این پروژه به دلایلی تا سال 78 مسکوت ماند تا این‌که در این سال با خشکسالی شدید و عدم توانایی سد 15 خرداد در تامین آب قم، مسئولان مجبور به استفاده از چاه‌های درون‌شهر شدند و موضوع انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم دوباره پیگیری شد.

سال 81 عملیات اجرایی این طرح شروع و پیش‌بینی شد در بازه زمانی 10 ساله به اتمام برسد.

سال 91 پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های دز با کمبود اعتبار مواجه شد و در آستانه تعطیلی قرار گرفت اما با پیگیری مسئولان استان از بحران مالی نجات پیدا کرد.

در حال حاضر طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز، در 2 بخش باید تکمیل شود، یکی سد کوچری و دیگری تصفیه‌خانه و قرار است سد کوچری در سال 92 به اتمام برسد.

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی از پیشرفت 70 درصدی سد کوچری خبر داده و می‌گوید: سد کوچری با تامین 50 میلیارد تومان اعتبار تا پایان سال آبگیری می‌شود همچنین 60 میلیارد تومان اوراق مشارکت و 15 میلیارد یورو به این طرح اختصاص پیدا کرده است.

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور می‌گوید: موضوع استفاده از صندوق ذخیره ارزی برای خط انتقال آب به شهر قم با عنایت رهبر معظم انقلاب تعیین شد که دستاوردهای خوبی داشت.

حمیدرضا جانباز با اشاره به حساسیت وزارت نیرو در دولت یازدهم می‌گوید: این دولت در نخستین روزهای کاری در این وزارت‌خانه با حضور مدیران آب قم، مشکلات و چالش‌های آب این شهر را مورد بررسی قرار داد.

به گفته وی، با اتمام سد کوچری و انتقال آب از این سد به قم «ای سی» آب تا حدود زیادی کاهش پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم می‌گوید: در انتقال آب از سرشاخه‌های دز، سد کوچری تنظیم کننده اصلی است که 200 میلیون لیتر ذخیره دارد.

سید حسن رضوی ادامه داد: در حال حاضر از سد 15 خرداد به جای سد کوچری استفاده می‌شود و این مسئله موجب کاهش کیفیت آب می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خط قرمز وزارت نیرو را در توزیع غیرکیفی آب می‌داند و می‌گوید: با وجود تمام مشکلات باید تلاش کنیم کیفیت آب شرب مردم در شهرها و روستاها به طور کامل رعایت شود.

حجت‌الاسلام محمدرضا آشتیانی دیگر نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به کویری بودن استان قم می‌گوید: برخی از کارشناسان اقتصادی و سیاسی معتقد بودند انتقال آب از استان لرستان به استان قم توجیه اقتصادی ندارد.

این نماینده استان قم ادامه می‌دهد: به اعتقاد مخالفان این طرح هزینه نصب 20 آب شیرین‌کن عظیم در سطح استان قم و تامین آب شرب مصرفی مردم با استفاده از بطری‌های آب معدنی به مدت 50 سال، کمتر از مجموع هزینه این طرح آب‌رسانی خواهد بود.

به گفته وی، این پیشنهاد در حالی است که اگر طرح آب‌رسانی انجام نمی‌شد تا پنج سال آینده، استان قم دیگر آب شوری هم نداشت تا با استفاده از آب شیرین‌کن‌های عظیم، آب مصرفی مردم را تهیه کند.

محمد سبزواری که یکی از شهروندان قمی است، می‌گوید: من و خانواده‌ام به این آب عادت کرده‌ایم اما داستان شیرین شدن آب قم حرکت سینوسی دارد و به همین دلیل حاضر به خاموش کردن دستگاه‌های آب شیرین نیستند.

وی می‌گوید: در مواقع خاصی از سال آب قم شیرین می‌شود اما پس از مدتی دوباره کیفیت آن پایین می‌آید.

پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم در بخش‌هایی اجرایی شده و اجرای این پروژه علاوه بر تامین آب مورد نیاز موجب بهبود کیفیت آب به طور نسبی شده است ولی هنوز به دلیل باقی ماندن بخش‌هایی از این پروژه‌ها از جمله سد کوچری با برخی مشکلات روبه‌رو است و این مسئله موجب شده است که هر از چند گاهی آب قم با افت کیفی روبه‌رو شود و جا دارد مسئولان نسبت به اجرایی شدن هرچه سریعتر این پروژه اهتمام داشته باشند تا وعده شیرین شدن آب قم به صورت کامل عملی شود./س

گزارش: سعیده سخایی

برچسب ها: قم ، شیرین ، شدن ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.