پايگاه اينترنتي روسي ايران در گزارشي نوشت: عربستان، قطر و ترکيه "مثلث مرگي" تشکيل داده اند و فعاليت خود را در خاک سوريه به دقت با سي.آي.اي هماهنگ مي کنند به همين دليل مي توان طرف چهارم يعني آمريکا را هم در مثلث مرگ گنجاند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در اين گزارش آمده است: مهمترين نقش را در ايجاد اين پيمان حامد بن جاسم آل ثاني نخست وزير قطر و شاهزاده بندر بن سلطان رئيس سازمان امنيت عربستان ايفا کردند که تا پيش از ماه مه امسال اجراي همه برنامه هاي مالي و نظامي را در رابطه با سوريه برعهده داشته اند.

بندر بن سلطان را بانفوذ ترين فرد خارجي در آمريکا مي نامند و مشخص است که وي حمايت مالي عمليات کنتراس در نيکاراگوئه، مزدوران در افغانستان، بوسني، ليبي و جنگجويان چچني و حالا تروريستهاي سوريه را برعهده داشته و دارد.

وي همان کسي است که به سازماندهي حمله تروريستي در دمشق متهم است.

ولي درحالي که عربستان و قطر هميشه پشت پرده فعاليت کرده اند و بازيهاي سياسي به شکل ايجاد ائتلاف نيروهاي مخالف سوري و ايجاد حکومت در تبعيد را ترجيح داده اند، ترکيه به طور علني در عمليات نظامي کثيف شرکت مي کند و جنگجويان سوري به رهبري ارتش به اصطلاح آزاد در خاک اين کشور مستقر هستند و مرکز فرماندهي آنها در جنوب ترکيه يعني در صد کيلومتري مرز سوريه قرار دارد. همانجا عمليات کمک به جنگجويان و تروريستها هماهنگ مي شود. ترکيه نه تنها سلاحهاي آتش بار و بلکه موشکهاي ضد موشک در اختيار ارتش آزاد سوريه قرار مي دهد.

طبق دستور رئيس جمهور آمريکا مرکز فرماندهي مخالفان سوري تحت کنترل سي.آي.اي قرار دارد و پايگاه نظامي اينجرليک آمريکا در مجاورت آن واقع است. به همين دليل مي توان طرف چهارم يعني آمريکا را هم در مثلث مرگ گنجاند.

از اوايل ماه اوت امسال در پي امضاي فرمان اوباما که به سي.آي.اي و بقيه سازمانهاي امنيتي اجازه کمک به جنگجويان ارتش آزاد سوريه را مي دهد حمايت نظامي غير رسمي از شورشيان وجهه قانوني پيدا کرده است. اوايل ماه ژوييه دولت آمريکا گروه حمايت از سوريه را ايجاد کرد که پروانه حمايت اطلاعاتي؛ مالي و لجستيکي از جنگجويان سوري و بقيه خدماتي را از وزارت دارايي دريافت کرد که ارائه آنها در شرايط عادي ممنوع است.

همچنين فهرست دريافت کنندگان تسليحات آمريکايي مشخص شد که امکان تحويل به مراتب موثرتر سلاح را در مقايسه با تحويل تسليحات از سوي قطر و عربستان فراهم مي سازد. از اواخر سپتامبر باندهاي مسلح سوريه به سه دسته تقسيم شده اند: نخست ارتش آزادي که از فراريها تشکيل شده و گروه آمريکايي حمايت از سوريه را به خاطر کمکهاي سخاوتمندانه اش مهمترين تکيه گاه خود مي داند. گروه دوم شوراي ملي سوريه متشکل از شخصيتهاي ناکام سياسي است که خيلي سال است کشور را ترک کرده اند و با کمک مالي قطر به حيات خود ادامه مي دهد. گروه سوم شاخه اخوان المسلمين در سوريه است که از شوراي ملي سوريه جدا شده و واحدهاي نظامي مستقل از ارتش آزادي تشکيل داده است. اين گروه از کمکهاي سخاوتمندانه عربستان برخوردار است. در حال حاضر اين سه گروه با هم درگير شدها ند و گروههاي وهابي در حال تقويت هستند که خود را رزمندگان جهاد مي نامند. در نتيجه حاميان مالي آنها هم تفکيک شده اند. 

ترکيه هم که در اين اواخر تا حدي اهدافش را تعديل کرده و اوايل شروع مناقشه چيزي نمانده بود به احياي امپراطوري نوعثماني بپردازد نقش خاص خود را در سوريه ايفا مي کند. ولي تلاشهاي آن واکنش عربستان را به همراه داشت که به اعتراضهايي عليه اردوغان منجر شد. برخوردي که با قطر صورت گرفت به مراتب تند تر بود و منجر به برکناري امير اين کشور شد. 

اين درحالي است که مثلث مرگ در ابتدا خدشه ناپذير به نظر مي رسيد ولي شرکاي عربستان يک مساله مهم را در نظر نگرفته بودند و آن نفوذ رياض بر واشنگتن است که  به مراتب از نقش "کوتوله گازي" به نام قطر مهمتر و ديگري جايگاه منطقه اي ترکيه است که مهمترين نقش را در آسياي ميانه و قفقاز ايفا مي کند ولي هيچ جايگاهي در خاور ميانه ندارد. به ويژه اين که عربستان بزرگترين صادرکننده نفت به بازارهاي جهاني است. درنتيجه از تابستان امسال شکاف قابل توجهي بين حاميان مالي جنگ سوريه ايجاد و آنها به دو جناح تقسيم شده اند و همين سردرگمي مخالفان اسد را در پي داشته است.

در پايان گزارش آمده است: رقابت بين دو جناح منطقه اي يعني ترکيه و قطر از يک سو و عربستان تحت حمايت آمريکا از سوي ديگر عملا موجب ايجاد شکاف بين مخالفان اسد شده و مبارزه بر سر پول و سلاح فقط تشنج رو به افزايش بين دو جناح را تشديد مي کند.
برچسب ها: مثلث مرگ ، سوریه ، قطر ، عربستان ، ترکیه ، سیا ، cia
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار