سفير آمريکا در مادريد براي ارائه توضيح درباره طرح هاي جاسوسي واشنگتن، به وزارت امور خارجه اسپانيا فراخوانده شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  خبرگزاري فرانسه ؛ وزارت امور خارجه اسپانيا دوشنبه از واشنگتن خواست درباره جاسوسي از شهروندان اسپانيايي  توضيح دهد.

 يک روزنامه اسپانيايي روز دوشنبه با استناد به سند فاش شده از سوي ادوارد اسنودن پيمانکار سابق آژانس امنيت ملي آمريکا اعلام کرد اين آژانس، اخيراً بيش از شصت ميليون مکالمه تلفني در اسپانيا را رديابي کرده است. دولت اسپانيا اعلام کرد تاکنون از جاسوسي آژانس امنيت ملي آمريکا از شهروندان اسپانيايي اطلاع نداشته است. آژانس امنيت ملي آمريکا پيش از اين نيز به شنود هزاران مکالمه تلفني در فرانسه و همچنين رديابي مکالمات تلفني آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان متهم شده بود. اسپانيا، روز جمعه از پذيرش درخواست آلمان براي دستيابي به توافقِ «ممنوعيت جاسوسي» بين اعضاي اتحاديه اروپا خودداري کرده بود. اين توافق، مشابه چيزي است که اکنون برلين و پاريس خواستار آن شده اند. با وجود اين، ماريانا راخوي نخست وزير اسپانيا اعلام کرد اين کشور به دنبال کسب اطلاعات بيشتر است. راخوي در نشست خبري خود در بروکسل گفت بعد از کسب اطلاعات بيشتر، درباره ملحق شدن اسپانيا به فرانسه و آلمان تصميم گيري خواهد کرد. 

دولت اسپانيا روز جمعه اعلام کرد جيمز کاستوس سفير آمريکا روز دوشنبه با وزير امور اروپا در اسپانيا ديدار خواهد کرد تا به سؤالات مرتبط با طرح هاي جاسوسي آمريکا پاسخ دهد. 

ادوارد اسنودن، مأمور افشاگر اطلاعاتي هم اکنون در روسيه سکونت دارد و تلاش هاي آمريکا براي دستگيري او نافرجام مانده است. جيمز کاستوس، سفير آمريکا در فرانسه ساعت ده و نيم صبح امروز به وقت محلي وارد ساختمان وزارت امور خارجه اسپانيا  شد و اندکي بعد نيز در ساعت يازده و بدون هيچ اظهار نظري، محل را ترک کرد. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار