ایاز برنو در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: کارشناسان نبود اطلاعات و برنامه ریزی های ضعیف در روابط با مدیریت منابع انسانی، اقتصادی و علمی را عامل افزایش ضایعات مواد غذایی عنوان می کنند.
وی با اشاره به نقش نهادهای تجاری در ایجاد شدن ضایعات محصولات غذایی تشریح کرد: کارآمد شدن سازمان ها و نهادهای تجاری دولتی و یا خصوصی برای بازاریابی محصولات راهکاری برای جلوگیری از ضایعات محصولات غذایی محسوب می شود.
برنو ادامه داد: نبود اطلاعات کافی در خصوص اصول علمی مربوط به نگهداری، فرآوری، بسته بندی و حمل و نقل محصولات غذایی از عوامل اصلی و تاثیر گذار در حاصل شدن ضایعات محصولات غذایی است.
مدیر صنایع کشاورزی و روستایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: عوامل فنّی بازار سبب ضایعات کمّی و کیفی در محصولات کشاورزی می شود.
وی وضعیت بازار و بازاریابی را در زمینه محصولات غذایی تاثیرگذار دانست و تاکید کرد: غیر اقتصادی شدن بازاریابی به دلیل اُفت قیمت بازار و نوسانات آنها به خصوص در فصل برداشت سبب ضایع شدن کمّی محصول و زمینه ساز ضایعات کیفی شده و محصول را از حالت درجه یک خارج می کند./ز