آیه ۱۰۷ سوره صافات
وَ فَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ
و او را به ذبحى بزرگ بازخریدیم
در عیون اخبار
الرضا(علیه السلام)، خصال شیخ صدوق و دیگر كتب معتبر روایى از امام
رضا(علیه السلام) چنین نقل شده است: هنگامى كه حق تعالى به ازاى ذبح
اسماعیل قوچى را فرستاد تا به جاى او ذبح شود، حضرت ابراهیم(علیه السلام)
آرزو كرد؛ كاش مى شد فرزندش را به دست خود ذبح كند و مأمور به ذبح گوسفند
نمى شد تا به سبب درد و مصیبتى كه از این راه به دل و جان او وارد مى شود،
مصیبت پدرى باشد كه عزیزترین فرزندش را به دست خود در راه خدا ذبح كرده تا
از این طریق بالاترین درجات اهل ثواب در مصیبت ها را به دست آورد. در این
اثنا خطاب وحى از پروردگار جلیل به ابراهیم خلیل رسید كه محبوب ترین
مخلوقات من نزد تو كیست.ابراهیم(علیه
السلام) عرضه داشت: هیچ مخلوقى پیش من محبوب تر از حبیب تو محمد(صلی الله
علیه و آله) نیست. پس وحى آمد كه آیا او را بیشتر دوست دارى یا خودت را
ابراهیم(علیه السلام) گفت: او پیش من از خودم محبوب تر است. خداوند متعال
فرمود: فرزند او را بیشتر دوست دارى یا فرزند خود را ابراهیم(علیه السلام)
عرض كرد: فرزند او را بیشتر دوست دارم.پس
حق تعالى فرمود: آیا ذبح فرزند او(امام حسین علیه السلام) به دست دشمنان
از روى ستم، بیشتر دل تو را مى سوزاند یا ذبح فرزند خودت به دست خودت در
اطاعت من ! عرض كرد: پروردگارا! ذبح او به دست دشمنان بیشتر دلم را مى
سوزاند. در این هنگام خداوند خطاب كرد؛ اى ابراهیم! پس به یقین جمعى كه خود
را از امت محمد(صلی الله علیه و آله) مى شمارند، فرزند او حسین(علیه
السلام) را از روى ظلم و ستم و با عداوت و دشمنى، ذبح خواهند كرد همان گونه
كه گوسفند را ذبح مى كنند و به این سبب مستوجب خشم و عذاب من مى گردند.ابراهیم(علیه
السلام) از شنیدن این خبر جانكاه، ناله و فریاد بر آورد و قلب و جان او به
درد آمد و بسیار گریه نمود و دست از گریه بر نمى داشت تا این كه وحى از
جانب پروردگار جلیل رسید: « اى ابراهیم! گریه تو بر فرزندت اسماعیل اگر او
را به دست خود ذبح مى كردى، فدا كردم به گریه اى كه تو بر حسین(علیه
السلام) و شهادتش كردى و بدین سبب بالاترین درجات اهل ثواب در مصیبت ها را
به تو دادم. در پایان امام رضا(علیه السلام) فرمود: این است مفهوم قول
خداوند عز وجل؛ «وَ فَدَیناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ». 1
این
حدیث معتبر از امام رضا(علیه السلام) علاوه بر این كه بر مصادیق دیگر ذبح
عظیم صحه نهاده، آیه شریفه «وَ فَدَیناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ» را از انحصار
در یك مصداق ظاهرى اگر چه عظیم، بیرون آورده و یك معناى دقیق عرفانى و
ملكوتى ارائه كرده و سالار شهیدان را به عنوان ذبح عظیم معرفى نموده است.
با آن كه همه امامان و پیامبران بسیارى در راه خدا شهید شده اند و پیامبرى
همچون حضرت یحیى(علیه السلام) را سر بریده اند و در برخى روایات نیز وجوه
تشابهى بین شهادت حضرت یحیى(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) بیان
شده است،(2) لكن
قطعاً ذبیحى بزرگ تر و عظیم تر از سیدالشهدا(علیه السلام) در راه خدا ذبح
نشده است، لذا تعبیر «ذبیح اعظم» كم ترین چیزى است كه مى توان در حق
سیدالشهدا(علیه السلام) گفت. نكته جالب توجه این
كه حضرت اسماعیل(علیه السلام) با این كه ذبیح الله نامیده شده است و به
راستى حضرت ابراهیم عزم بر ذبح او داشت و ذره اى در اطاعت امر خداوند متعال
سستى نكرد ولى خدا نخواست كه او حقیقتاً ذبح گردد و مشیتش بر آن قرار گرفت
ذبیح حقیقى او فرزند پیغمبر خاتم و جگر گوشه فاطمه و سید و سالار شهیدان
باشد.
پاورقی______________________________________ _________ 1- بحارالأنوار، ج،۱۲ ص۱۲۴ و ج،۴۴ ص۲۲۵. ۲- بحارالأنوار، ج ،۴۵ ص ۲۱ و ج،۴۴ ص،۳۰۲ ح۱۳ و ج،۴۵ ص۲۱۱.برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید